Driftstörning i centrala system 18/1

18 januari 2021

Måndagen den 18/1 skedde en större driftstörning i universitetets centrala system. På grund av att några automatiska uppdateringar inte kunde utföras som förväntat under helgen skapade detta olyckliga konsekvenser. Problemet är nu åtgärdat.

Under måndagen skedde en större driftstörning som påverkade ett flertal system. Störningen skapade problem för anställda med inloggning i centrala system vilket bland annat påverkade undervisningen vid terminsstart och åtkomsten till e-post.

Störningarna inträffade i samband med några automatiska uppdateringar som skulle göras under helgen. Dessa brukar normalt sett kunna genomföras utan problem. Störningar inträffade under söndag men efter åtgärder kunder driften återgå till normal. Dessvärre gjorde ett följdfel att driftproblem återuppstod och påverkade universitetets system under måndag förmiddag.

- Driftstörning är aldrig bra, men desto mer olyckligt att skedde vid terminsstart, säger Ali Foroutan-Rad, chef för verksamhetsområde IT. Vi förstår och beklagar att det ställer till det för både medarbetare och studenter. Det pågår en grundlig analys av det inträffade för att minimera risken att det ska hända i framtiden.

Problemet är nu åtgärdat och ITS har påbörjat ett arbete med att utreda hur störningen kunde uppstå för att undvika att det sker igen.

Hitta aktuell driftsinformation

För att få den senaste informationen om pågående eller kommande driftstörningar, besök gärna universitets webbsida för driftsinformation. I den högra kolumnen på webbsidan kan du också fylla i din e-post för att prenumerera på driftsinformation.