Nu finns en tjänst för att digitalt signera dokument

14 januari 2021

Nu kan du som anställd vid Umeå universitet använda tjänsten eduSign för att digitalt signera PDF- och XML-dokument. För att använda eduSign behöver du logga in med ditt Umu-id och där ladda upp samt signera ditt dokument.

I och med att allt fler anställda har börjat arbeta på distans har efterfrågan på digitala alternativ för underskrifter ökat. På grund av den höga efterfrågan har Umeå universitet därför infört tjänsten eduSign som gör det möjligt för dig som anställd att digital signera och validera dokument.

Innan du börjar använda tjänsten är det viktigt att du kontaktar ansvarig chef/prefekt. Detta för att säkerställa att det finns rutiner på berörd enhet/institution för hantering av digitalt signerade dokument. Det kan också finnas begränsningar för vilka dokument som kan signeras digitalt.

Användningsområden för eduSign

Med eduSign kan du som anställd ersätta din handskrivna signatur med en digital signatur när du behöver skriva under ett dokument. Detta gör att dokument inte behöver skrivas ut och underlättar hanteringen vid påskrift av avtal som ska skrivas under av flera parter. Du kan också använda tjänsten för att validera ett redan signerat dokument – det vill säga bekräfta att signaturen är äkta och att dokumentet inte har blivit ändrat efter signering.

Du kan använda eduSign både internt på universitetet och externt mellan organisationer. Endast organisationer som har tillgång till eduSign och är medlem i SWAMID kan signera dokumentet.

Exempel på hur du kan använda eduSign:

• Internt inom Umeå universitet
  • Mellan lärosäten där alla har tillgång till tjänsten eduSign
  • Spridning Delning av signerade dokument till lärosäte och myndighet/organisation som saknar tjänsten eduSign

Du hittar mer information om hur du loggar in och använder tjänsten på sidan eduSign – digital signering av dokument.