Hållbarhetstänk i vårt sätt att resa och mötas

11 oktober 2021

Krönika Vårt sätt att mötas mellan digitala skärmar har förändras under den senaste tiden. Kommer även vårt resande att påverkas framöver?

Irina Geibrink, upphandlare vid Universitetsledningens kansli.

Foto: Mattias Pettersson

Äntligen! Äntligen får vi träffas! Ja är det inte underbart. Vi har ju i över ett år varit hemma för att bidra till återhållsam spridning av Covid- 19. Vi har suttit bakom våra skärmar och möts i Teams, Zoom och Skype. Vi har krånglat med mikrofoninställningar, kamerainställningar, ropandes förtvivlat "hörs jag", "ser ni mig" och till och med ibland funderat över "vill jag synas idag -orakad/omålad, ofriserad?".

Men, visst har det varit lärorikt! Vi har sett varandra på ett nytt sätt, vi har mött varandra hemma och i vissa fall framför fejkade kontorsbakgrunder. Vi har lärt oss använda tekniken mer eller mindre men framför allt lärt oss att uppskatta de faktiska möten vi kan ha IRL.

Många är nu övertygade om att vårt sätt att resa och mötas kommer att förändras, till och med kanske blir ett så kallat paradigmskifte i och med att vi förstår att man kan mötas digitalt. Vi har alla medverkat till att ha en fortsatt verksamhet trots snabb omställning, med enormt många fler digitala möten, konferenser, föreläsningar ja till och med digitala disputationer.

Dessutom har universitetets kostnader minskat betydligt! Några siffror: 2019 reste och bodde Umeå universitet till en dryg kostnad av 80 600 tkr. 2020 var kostnaden 18 147 tkr, hittills i år 2021 tom 1 september, 2190 tkr.

Tyvärr så motiverades den digitala omställningen varken av kostnaderna eller av nödvändiga hållbarhet- och klimatåtgärder utan påtvingades oss med anledning av pandemins reserestrektioner.

Så hur tänker vi göra nu? Ska vi återgå till det tidigare "normala" beteendet vad gäller resor, möten, konferenser etc eller kommer vi att vara mer selektiva och välja nogsamt när det är viktigt att verkligen mötas IRL eller flyga korta sträckor? Kommer vi att vara klimatsmarta i vårt val av mötessätt och resande och nyttja den erfarenhet vi fått nu under pandemin? Jag hoppas verkligen det.

Umeå universitet har nu en stor möjlighet att bidra till sin del för att uppnå målen i Agenda 2030 för förändring mot ett hållbart samhälle. Varför inte börja med en hållbar beteendeförändring i vårt sätt att möta och resa?

Irina Geibrink, upphandlare, universitetsledningens kansli

Redaktör: Anja Axelsson