Nytt introduktionsprogram till nyanställda och stipendiater

29 oktober 2021

Nu har universitet lanserat det nya introduktionsprogrammet för nyanställda och stipendiater. Programmet består av filmer, seminarier och ett socialt event som tillsammans välkomnar nyanställda och sammanfattar det viktigaste som en nyanställd eller stipendiat behöver veta som ny på universitetet.

Introduktionsprogrammet är ett stöd för de som ansvarar för introduktion av nyanställda och stipendiater vid din institution eller enhet. Innehållet är bredare än tidigare och programmet är mer flexibelt då en stor del är digitalt och finns tillgängligt både på svenska och engelska.

Alla nyanställda kommer från och med nu att få ett automatiskt e-postutskick med ett välkomstbrev från rektor och kort information om introduktionsprogrammet.

- En stor skillnad mot det tidigare introduktionsprogrammet är att det alltid finns tillgängligt oavsett när en person börjar på universitetet. Vi hoppas även att det avlastar de som har ansvar för introduktion i verksamheten, säger Rosita Nilsson, Personalenheten.

- En ökad tillgänglighet gör det också möjlighet för dig som chef att ta del av innehållet. Vår ambition är att utveckla programmet över tid och välkomnar goda idéer och förslag på förbättringar, säger Torbjörn Forsberg, Personalenheten.

Så är introduktionsprogrammet upplagt

Programmet består av tre olika delar:

• Digitalt program med utbildningsfilmer och text
    Det digitala programmet finns i Canvas och består av filmer och fördjupande text som den nya medarbetaren kan gå igenom i valfri takt. Utbildningen tar cirka 2-3 timmar och innehåller bland annat information om den statliga värdegrunden, arbets- och stipendievillkor och säkerhet.
  • Seminarier
    Programmet innehåller också fördjupande seminarium i olika teman, exempelvis värdegrund, lika villkor och forskningsstöd.
  • Gemensamt socialt event
    En gång per termin hålls ett gemensamt socialt event för nyanställda på Curiosum.

Mer information om programmet hittar du på medarbetarwebben.

Introduktionsprogram för nyanställda

Introductory programme