Panelsamtal om brännande frågor

15 november 2021

16 november planerar Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, sitt årliga arrangemang Institutionens dag. I år diskuteras brännande samhällsfrågor om klimatet, digitaliseringen, nya villkor i arbetslivet. Intresserade är välkomna att delta på distans.

Institutionen har lyft dagsaktuella och viktiga teman, vilket uppskattats både inom institutionen och av en bredare publik, eftersom programmet sänts live inom och utom universitetet.

I år samlas en panel som ska resonera om en fråga som känns särskilt brännande - den stora och snabba omvandling som nu sker, inte minst i norra Sverige.

Deltagare i panelen: Landshövding Helene Hellmark Knutsson, Rektor Hans Adolfsson, Brita Winsa Hälso- och sjukvårdsdirektör, Anja Palm näringslivschef i Skellefteå, Dekan Patrik Danielsson och institutionens professorer Bertil Forsberg och Joacim Rocklöv. Panelen leds av Ulf Näslund, prefekt vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin och professor i kardiologi.

Vad? Panelsamtal
När? 16 november, kl. 13-14.30
Var? Rotundan och live på https://live.umu.se/institutionens-dag/

• Nya villkor i arbetslivet, nya sätt att arbeta med mer distansarbete, nya mötesformer, mindre resande på grund av erfarenheterna av pandemin.
  • Digitaliseringen av snart sagt allt på det personliga och kollektiva planet, vilket leder till nya villkor i arbetslivet enligt ovan och krav på ny kompetens.
  • Klimatfrågan som allt snabbare påverkar naturen, stöper om vårt samhälle och vårt sätt att leva och var vi kan leva.
  • "Elektrifieringen" av samhället för att minska koldioxidtrycket på planeten och allt det nya som händer just hos oss i norra Sverige med snabb expansion, ny industrialisering, migration.
  • Sjukvården hand i hand med klinisk forskning får nya utmaningar kring bl a kompetensfrågor och resurser.

Detta innebär nya spännande uppgifter när vi är på väg in i en stor samhällsomvandling som drivs av nya villkor. Vad innebär det vad gäller anpassning och utveckling av undervisningen och forskningen, så att den kompetens som efterfrågas kan tillgodoses?

För alla ovanstående punkter har vi chansen att göra bättre forskning än vad som gjorts tidigare kring brännande samhällsfrågor eller i samband med stora omvandlingar. I stället för att vara reaktiv och vänta ett antal år och sedan göra retrospektiva studier kan forskare arbeta med prospektiva ansatser kring datainsamling och formulera forskningsfrågor, kanske också infrastrukturfrågor för universitetet.

• Hur tänker universitetsledningen kring dessa frågor?
  • Hur ska vi på institutionerna agera?
  • Vad behöver Skellefteå, Boden och Gällivare, ja norra Sverige av oss?
  • Hur agerar och planerar länen, regionerna, myndigheterna?

Redaktör: Lena Åminne