Huvudmans riktlinjer fortsätter att gälla vid extern praktik

23 november 2021

Under pandemin har rektor beslutat att studenter ska följa de riktlinjer och rekommendationer som huvudman utfärdar för att genomföra extern praktik och liknande. Nu förlängs beslutet att även gälla vårterminen 2022.

Studenter som genomför extern praktik, undervisning, examensarbete, verksamhetsförlagd utbildning och liknande ska följa de riktlinjer och rekommendationer som respektive huvudman utfärdar. Det inkluderar även eventuella bestämmelser gällande personer som inte är vaccinerade. Nu har rektor förlängt beslutet att gälla även vårterminen 2022.

Den utbildning som anordnar extern praktik eller liknande bör därför hålla sig uppdaterad om de riktlinjer och rekommendationer som aktuell huvudman utfärdar och informera berörda studenter om eventuella krav.

Huvudman kan till exempel besluta om riktlinjer för personer som inte är vaccinerad eller om krav att bära skyddsutrustning. Region Västerbotten har exempelvis beslutat att studenter behöver vara vaccinerade för att kunna genomföra klinisk praktik inom hälso- och sjukvården i länet. Den typen av riktlinjer måste alltså studenterna följa för att kunna genomföra sin externa praktik eller motsvarande.

Läs mer om Region Västerbottens krav på vaccination i Medicinska fakultetens Frågor och svar om krav på vaccination.

Redaktör: Anna Lawrence