Nu utvärderar universitetet samverkansavtalet

15 november 2021

Sedan 1996 har Umeå universitet ett samverkansavtal som bestämmer formerna för samverkan mellan universitetet och de fackliga arbetstagarorganisationerna. Senaste gången avtalet reviderades var 2013 och nu ska avtalet utvärderas för att se om det finns behov av förändringar.

Samverkansavtalet är det avtal som bestämmer hur samverkan mellan Umeå universitet och de fackliga arbetsgivarorganisationerna ska se ut. Syftet med avtalet är att universitetets arbetsplatser ska präglas av dialog, delaktighet och en god arbetsmiljö. Avtalet reglerar hur samverkan sker på central nivå, på fakultetsnivå och på institutionsnivå. Några viktiga former av samverkan är utvecklingssamtal, arbetsplatsträffar (APT) och samverkansgrupper.

- Genom samverkan kan medarbetarnas kompetens, kreativitet och engagemang tas till vara. Beslut som har föregåtts av en bra dialog, förslag från alla berörda och en önskan om att nå samsyn före beslut ger bättre underlag och ökar kvaliteten i verksamheten, säger personalchef Lars Nordlander.

Så utvärderar universitetet samverkansavtalet

Universitetet har tillsammans med de fackliga arbetstagarorganisationerna tagit fram två enkäter för utvärdering av avtalet. En enkät kommer att skickas ut under vecka 47 till prefekter och enhetschefer och en liknande enkät går ut till arbetsmiljöombud, arbetsplatsombud och företrädare för lika villkor.

Syftet med utvärderingen är att se över det befintliga avtalet och se om avtalets intentioner har fullföjts, om det behövs förändringar eller om det finns förslag på insatser som ytterligare kan stärka samverkan vid universitetet.

Det fortsatta arbetet med svaren från utvärderingen kommer att ske i en partsgemensam grupp.

Läs mer om Umeå universitets samverkansarbete

Information om samverkansavtalet

• 1996: Det första samverkansavtalet antogs och handlade om formerna för samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationerna på universitetsledningsnivå respektive fakultetsnivå.
  • 2008: Rektor tog beslut om ett nytt heltäckande samverkansavtal som gällde från och med 1 januari 2009. Då avskaffade universitetet institutionsstyrelser vilket ersattes av prefektens enskilda rätt till beslut, via beslutsmöten.
  • 2013: Revidering av samverkansavtalet.