Förtydliganden av ansvar för arbetsmiljöuppgifter

7 december 2021

Regel vid fördelning av arbetsmiljöuppgifter har reviderats för att förtydliga ansvaret för arbetsmiljöuppgifter. Revideringarna gäller från den 1 januari 2022.

Omarbetningarna i regeln handlar om att regeln nu fokuserar enbart på fördelningen av arbetsmiljöuppgifter och vilket ansvar som det medför. En beskrivning av det systematiska arbetsmiljöarbetet kommer hanteras i ett annat dokument.

I övrigt är det en större omarbetning av bilaga 2. Den är nu utformad som en checklista för att det ska vara enklare för dig som chef att vidarefördela alla eller delar av arbetsmiljöuppgifterna inom din verksamhet.

Bilagan tydliggör också prefektens/föreståndarens/chefens ansvar att undersöka arbetsmiljön, utföra riskbedömningar och åtgärda risker när det gäller arbetsmiljö, kränkande särbehandling, trakasserier, sexuella trakasserier och säkerhetsrisker.

Nytt i regeln är en ny bilaga som är en blankett för om man vill avsäga sig fördelade arbetsmiljöuppgifter.

Redaktör: Anja Axelsson

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.