Digitalt skyltfönster för att locka studenter

24 februari 2021

Varje år kommer tusentals gymnasieelever till Umeå universitet för att utforska utbudet och få sig en bild av universitetet.
I år är detta fysiska besök inte möjligt.
Därför bjuds de in till Digitala universitetsdagen med Studio studentliv.

Läktare med kille vid namn Erik Modin på golvet framför kameror uppriggade för livesändning Före detta studenten Erik Modin är moderator för Studio studentliv som sänds live on tape under Digitala universitetsdagen.

Foto: Simon Öhman Jönsson

Öppet hus heter det vanliga konceptet och är ett viktigt studentrekryteringstillfälle för alla fakulteter, ett skyltfönster för hela universitetet. Under denna dag brukar ett myller av människor röra sig på campus för att uppleva platsen, få information om vad man kan plugga här, få en känsla av studentlivet.
Men i och med pandemin är det inte möjligt att göra som vanligt. Så hur gör man då? Man får skapa en digital mötesplats – Digitala universitetsdagen.
– Syftet är exakt detsamma som Öppet hus, men i en ny kostym, säger Ulrika Nordlander, kommunikatör vid Kommunikationsenheten tillika projektansvarig för Digitala universitetsdagen.

80 programpass

Digitala universitetsdagen med Studio studentliv arrangeras torsdagen den 4 mars mellan 9.00–15.00. Platsen är utbildningswebben. Där finns ett schema över 80 programpass som besökaren enkelt kommer till genom att klicka på en zoomlänk. Varje pass är en kvart långt och består av lärare och studenter som presenterar sin utbildning. Besökare kan under passets gång ställa frågor i en chatt.

Varvat med passen livesänds Studio studentliv, som ger besökaren en massa matnyttig information i ett lättsamt format – som hur man får tag i en bostad, varför det finns studentkårer och hur det funkar med utbytesstudier.

Dessutom är den aktuella artisten Tove Styrke inbjuden att uppträda med några låtar. Tove Styrke är före detta Umeåbo och kommer i intervjuer att ge sin bild av hur det är att bo i studentstaden Umeå. Forskaren Kalle Grill är också inbjuden för att filosofera kring varför man ska plugga och hur världen skulle se ut om ingen gjorde det.

Ulrika Nordlander, kommunikatör och projektledare för Digitala universitetsdagen med Studio studentliv.

Foto:

Aktiviteter hela tiden

Om inget av programpassen intresserar besökaren så finns det hela tiden annat att göra på webbplatsen, som att titta på webbinarier eller "hänga" med psykologstudenten Olivia Gilbertsson och polisstudenten Alva Molander som sänder live från studion och håller i ett så kallat Mellansnack. Deras uppdrag är att ge en bild hur det är att vara student vid Umeå universitet.
– Det ska vara som att sitta och lyssna på en kompis om hur det är att studera på Umeå universitet. Vi tycker att det är viktigt att besökarna får höra av dem som faktiskt upplevt det, säger Tomadj Karimi, kommunikatör vid Kommunikationsenheten tillika producent av Studio studentliv.

Efter lunch skapas utrymme för besökaren att se programpass i repris, kolla webbinarier eller kika runt bland alla program och kurser på webben. Passen kommer att finnas kvar på webben en dryg vecka för eleverna att återvända till.

– Vi vill att allt ska kännas äkta och nära, säger Ulrika Nordlander, som hoppas att livesändningen ska fungera lite som ersättning av det fysiska mötet som annars är viktigt en sån här dag. Ett annat sätt är chattforumet, där besökaren har möjlighet att ställa frågor till studenter och studievägledare under hela dagen.

Många involverade

Det är Kommunikationsenheten som håller ihop arbetet med Digitala universitetsdagen, men det är flera personer från universitetet som är involverade i arbetet på ett eller annat sätt – lärare och andra anställda vid fakulteter, Studentcentrum, ITS (IT-stöd och systemutveckling), UPL (Universitetspedagogik och lärandestöd) och inte minst studenter.
– Det är ett samarrangemang och många som är med och jobbar, säger Ulrika Nordlander.

Umeå universitet har skapat flera digitala arrangemang under det senaste året som gett erfarenheter.

Foto: Simon Öhman Jönsson

Umeå universitet har deltagit i och gjort en rad olika digitala arrangemang under det senaste året. Upplägget för Digitala universitetsdagen kommer dels ur tidigare erfarenheter, dels från intervjuer med fokusgrupper från gymnasieskolor. Ur det har man landat i att skapa ett så rent och enkelt upplägg som möjligt.
Att dagen inte är ett myller av intryck kan faktiskt vara en fördel.
– Vi har möjlighet att visa mer det vi vill visa av universitetet. Genom filmer, text och ljud kan vi förmedla allt mer ingående. Man kan ta bort ganska mycket av bruset, säger Tomadj Karimi.

Enkelt att "slinka in"

En annan stor fördel med ett digitalt arrangemang är att det blir tillgängligt för fler. Personer som annars skulle tveka inför att lägga en heldag på att åka till Umeå kan nu kolla in programmet hemifrån, elever som gör sin praktik kanske kan få ledigt några timmar för att vara med och människor utanför den direkta målgruppen kan titta in.
– Det är enkelt att slinka in från sin mobil och lyssna på en presentation eller två, säger Ulrika Nordlander som trycker på att målgruppen är väldigt van vid det digitala formatet.
– Vi möter eleverna på en plattform som känns bekväm för dem.

Fördelar i all ära, men det fysiska mötet, upplevelsen av rummet och campus i sig slår det mesta. Så klart hoppas man på ett fysiskt arrangemang i framtiden. Men förhoppningen är att man kan ta med sig en del goda idéer.
– Det här ger oss en möjlighet och ett utrymme att tänka över Öppet hus-konceptet.
Troligen kan det finnas delar i genomförande och arbetssätt att ta med sig inför nästa år, säger Ulrika Nordlander.

Kolla in Digitala universitetsdagen med Studio studentliv här.