Extrainsatt Vinterpromotion ersätter inställda Vårpromotioner

17 februari 2021

Rektors förhoppning är att pandemins utveckling gör det möjligt att genomföra både Årshögtiden och en extrainsatt högtid för de som berörts av de inställda Vårpromotionerna 2020 och 2021.

Vinterpromotion för de som berörts av inställda Vårpromotioner

Med anledning av pandemin har rektor beslutat att ställa in Vårpromotionen 2021. En extrainsatt högtid – Vinterpromotion – kommer att hållas 4–5 februari 2022 för de doktorer, jubeldoktorer och pristagare som har berörts av de inställda Vårpromotionerna 2020 och 2021. Vinterpromotionens koncept kommer att behöva justeras något i anpassning till det stora antalet festföremål men utformningen fokuserar på att det ceremoniella och att helhetsupplevelsen ska förbli intakt.

Årshögtiden i höst rymmer festföremål från både 2020 och 2021

Umeå universitets Årshögtid 22–23 oktober 2021 kommer att anpassas på samma sätt för att skapa utrymme för både 2020 och 2021 års uppsättning av professorer, hedersdoktorer och vetenskapliga pristagare.

– Vi är glada att ha hittat en lösning för att uppmärksamma våra doktorer, jubeldoktorer, professorer, hedersdoktorer och pristagare trots de inställda högtiderna. Det är viktigt för Umeå universitet att deras prestationer får det fokus de förtjänar och att vi får fira dem på bästa möjliga sätt. Vår förhoppning är att pandemins utveckling gör det möjligt att genomföra såväl Årshögtiden som Vinterpromotionen, säger rektor Hans Adolfsson.