Inbjudan att nominera lärarrepresentant i styrelsen för Lärarhögskolan

17 februari 2021

Samtliga anställda vid Umeå universitet erbjuds nu tillfälle att nominera en ledamot till styrelsen för Lärarhögskolan för tiden 2021-05-01 till 2022-12-31.

Den ledamot som är aktuell att nomineras är en lärarrepresentant. Behörig som lärarrepresentant i styrelsen är vetenskapligt kompetenta lärare verksamma vid Umeå universitet och som till väsentlig del (minst 30 procent) är verksamma inom Lärarhögskolans verksamhetsområde under 2021. Med vetenskapligt kompetenta lärare avses i detta sammanhang tillsvidareanställda lektorer, professorer och övriga disputerade lärare (även professorer och lektorer på konstnärlig grund räknas till denna kategori). Lärarrepresentanterna ska vidare inneha en tillsvidareanställning på minst 50 procent av heltid vid Umeå universitet. Lärarhögskolans verksamhetsområde avses i detta fall lärare med forskning med relevans för det utbildningsvetenskapliga området alternativt lärare som deltar i undervisning vid de utbildningar som Lärarhögskolan ansvarar för.

Nominera

Nomineringar anmäls via webbformulär senast 15 mars.

Anmälningsformuläret är nu stängt. Kontakta Karolina Broman vid behov.

Vid nomineringen ska både en kvinna och en man föreslås, enligt Regel för jämställdhet vid nomineringar och inrättande av beslutande och rådgivande organ. En kortfattad motivering samt presentation av föreslagna personer ska medfölja nomineringen.

Beredningsgrupp

Dekanerna har utsett följande personer att ingå i beredningsgrupp vid utseende av styrelseledamöter i Lärarhögskolan:

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Karolina Broman Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Anders Berg Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Samhällsvetenskaplig fakultet
Ron Mahieu Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Annika Manni Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Humanistisk fakultet
Anna Larsson Institutionen för idé- och samhällsstudier
Stefan Gelfgren Institutionen för idé- och samhällsstudier

Medicinsk fakultet har avstått från att utse ledamöter till beredningsgruppen.

Vid frågor

Vänligen kontakta beredningsgruppens ordförande Karolina Broman