Ny forskningssamordnare söks till Kansliet för teknik och naturvetenskap

25 februari 2021

Kansliet för teknik och naturvetenskap söker en forskningssamordnare. Uppdraget riktar sig enbart till anställda vid Umeå universitet och sträcker sig över en period av tre år. Anmäl ditt intresse senast 15 mars. Omfattningen är 50 - 75 procent.

För uppdraget krävs att du är disputerad och har en tillsvidareanställning vid Umeå universitet. Du ska ha god kunskap om forskningens villkor och gärna erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom universitetet. Arbetet kräver goda språkkunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Du måste vara lyhörd och ha god samarbetsförmåga. Mycket gott ordningssinne är ett krav liksom förmåga att ta initiativ.

Arbetsuppgifterna består framför allt av handläggning av fakultetens forskningskommitté samt att ansvara för det stöd kansliet tillhandahåller inom området forskning. Du ansvarar för den administrativa hanteringen av ansökningar och utnämningar av fakultetens docenter. Uppdraget innebär att bistå i fakultetens arbete med remisser och utvärderingar inom forskningsområdet samt att vara delaktig i arbetet kring strategiska satsningar och utlysningar som avser forskningsmedel och forskningsinfrastruktur. Du kommer också vara adjungerad till fakultetsnämndens möten där du bland annat redovisar aktuella ärenden från forskningskommitténs möten.

Som forskningssamordnare kommer du även att samarbeta med samordnaren av forskarutbildningsfrågor vid kansliet. Du är delaktig i frågor som rör disputationer, som exempelvis handläggning av ärenden som rör betygsnämnd och opponent. Dessutom utgör du ett stöd till och bidrar med underlag till kansliets controller i fakultetens budgetarbete samt till fakultetens kommunikatörer inom området forskningskommunikation.

Även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma inom ramen för uppdraget.

Uppdrag:

Omfattning: 50 - 75 %
Period: 1 maj 2021 - 30 april 2024 (eller enligt överenskommelse)

Din intresseanmälan ska innehålla:
- Ett personligt brev där du beskriver dina tidigare erfarenheter och varför du söker detta
uppdrag
- Kort CV
- Kontaktuppgifter till minst två referenspersoner

Du ansöker genom att skicka ett mail till kanslichef Åsa Boily och vi vill ha din ansökan senast 15 mars 2021.