Redovisning av miljö- och hållbarhetsarbetet 2020

24 februari 2021

Umeå universitets miljö- och hållbarhetsarbete följs årligen upp. Rapporten för 2020 är nu klar och har redovisats till Naturvårdsverket.

Umeå universitet är en av 187 statliga myndigheter som omfattas av förordning SFS 2009:907 om miljöledning i statliga myndigheter. Förordningen ställer krav på att universitet ska arbeta systematiskt med miljöfrågor och ha ett miljöledningssystem. Miljö- och hållbarhetsarbetet följs årligen upp och resultatet redovisas till Naturvårdsverket i februari påföljande år. Resultatet är också en viktig information till universitetsledningen i arbetet med att utveckla och förbättra universitetets miljö- och hållbarhetsprestanda.

I rapporten redovisas utfallet vad gäller miljöpåverkan från energianvändning och tjänsteresor men även andelen miljökrav i upphandling och användningen av tekniker för resfria möten redovisas.

- Inte oväntat har pandemin haft väldigt stor effekt på koldioxidutsläppen från tjänsteresor där utsläppen var hela 85 procent lägre 2020 än året innan, säger Åsa Bäckström, miljösamordnare. Det är också glädjande att andelen miljökrav i upphandling ständigt ökar.

Universitetets redovisning skickades in till Naturvårdsverket i förra veckan. Resultatet av samtliga myndigheters rapporteringar kommer att sammanställas i Naturvårdsverkets rapport "Miljöledning i staten" som blir klar i mars.

- Då får vi också en jämförelse, en temperaturmätare, av hur Umeå universitet ligger till jämfört med andra lärosäten och myndigheter, avslutar Åsa Bäckström.

En sammanfattning av universitetets miljö- och hållbarhetsarbete 2020 kommer även att presenteras i universitetets årsredovisning.

Du kan läsa rapporten här: Miljöledningsrapport 2020.

Har du frågor, kontakta Åsa Bäckström, Lokalförsörjningsenheten: asa.backstrom@umu.se, 090-786 90 54.