Seminarium fokuserar på balans mellan könen i universitetskommittéer

18 februari 2021

Att främja ett könsbalanserat deltagande i kommittéer vid svenska universitet är mer komplicerat än att bara fokusera på lika många män och kvinnor. För att lyfta fram vikten av könsfördelning, inbjuder Likabehandlingsrådet vid Kemiska institutionen, Umeå universitet, till ett Zoom-seminarium den 4 mars, där dessa frågor kommer att diskuteras.

Malin Linder Nording.

Foto:

– Vi har sett ett intresse för de här frågorna och ville lyfta det i samband med den internationella kvinnodagen för att engagera så många som möjligt i en viktig fråga som handlar om att gå från tanke till handling och åstadkomma verklig förändring, säger Malin Linder Nording, universitetslektor och ordförande i Likabehandlingsrådet.

Att främja könsbalanserat deltagande i beslutsfattande sammanhang vid svenska universitet där lika många kvinnor och män deltar i kommittéer har länge uppmuntrats. Men effektivare metoder måste identifieras och implementeras för att främja lika villkor. I stället för att bara fokusera på att utjämna numeriska skillnader i sammansättningen av referensgrupper, expertgrupper och liknande, måste också mer kvalitativa aspekter övervägas, till exempel att bättre exemplifiera vad som räknas som vetenskapliga kvalifikationer och förtydliga bedömningskriterier som kan följas oavsett kön.

Målet med detta seminarium är att lyfta fram olika aspekter av jämställd fördelning i kommittéer med inbjudna talare som representerar viktiga aspekter i processen att utse ledamöter, liksom konsekvenser både på individnivå och för organisationen.

– Genom att samla forskare från olika områden hoppas vi kunna få i gång en diskussion om hur vi kan optimera främjandet av kvinnor i den akademiska världen och nå målet om könsbalanserat deltagande i beslutsfattandet inom en rimlig tidsram, säger Malin Linder Nording.

Inbjudna talare är:
• Mikael Elofsson, dekan, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet
• Nina Wormbs, professor, KTH
• Malin Rönnblom, professor, Karlstads universitet
• Ulrika Haake, professor, Umeå universitet

Läs hela programmet

Seminariet äger rum via Zoom den 4 mars, 13.00-16.00
Ingen föranmälan krävs.

Länk till seminariet:
Lösenord: 756751

Seminariet anordnas av Likabehandlingsrådet vid Kemiska institutionen, Umeå universitet.
Gruppen arbetar proaktivt för att öka medvetenheten om jämställdhets- och mångfaldsfrågor. Målet är att lyfta fram vikten av lika villkor vid Umeå universitet och andra universitet, med vetskap om att det är en stor utmaning att skapa ett inkluderande utrymme för undervisning och forskning, vilket är viktigt för att uppfylla principen om excellens i den akademiska världen. Lika villkor är också en hörnsten i arbetet med att förverkliga Umeå universitets vision som grundar sig i de tre vägledande principerna: att ta framtidsansvar, verka för kunskapsutveckling i samspel och att skapa konkurrenskraft och stolthet.