Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten utvecklar kvalitetssystem för forskning

25 februari 2021

Fakulteten har startat ett arbete med att skapa ett kvalitetssystem avseende forskning och det leds av fakultetens forskningskommitté. Hur långt har arbetet kommit?

Viktig litteratur för fakultetens arbete med forskningskvalitetssystem.

Foto:

Enligt högskolelagen (SFS 1992:1434) ska forskningsverksamheten vid svenska lärosäten avpassas så att en hög kvalitet nås. Lärosätenas kvalitetsansvar avseende forskning består i att säkerställa att de har ett väl fungerande kvalitetssystem avseende forskning där kvalitet och relevans fortlöpande prövas i interna och externa processer, nationellt och internationellt.

Syftet med ett sådant kvalitetssystem är sålunda att tillförsäkra att lärosätet har en adekvat kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling avseende forskning; det är sålunda inte att granska eller beskriva kvaliteten på forskningen i sig. UKÄs har i regeringens uppdrag att granska till vilken grad Sveriges lärosäten har ett sådant kvalitetssystem.

Då Umeå universitet sedan tidigare inte har något kvalitetssystem avseende forskning måste nu ett sådant tas fram. Eftersom väsentliga delar av kvalitetsarbetet förväntas utföras vid universitetets olika fakulteter krävs det att Umeå universitet centralt får inspel från fakulteterna om deras kvalitetssystem.

Då inte heller den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten sedan tidigare haft något eget "kvalitetssystem avseende forskning" har den nu initierat skapandet av ett sådant. Detta förväntas både kunna bidra till att stärka och utveckla forskningens kvalitet vid vår egen fakultet och ge inspel till Umeå universitets gemensamma kvalitetssäkringssystem.

Fakultetens kvalitetssystem, som sålunda ska garantera både kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av forskning, är för närvarande under utveckling. Det bygger på de riktlinjer som SUHF har tagit fram i sitt dokument Gemensamt Ramverk för lärosätenas kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av forskning.

Därtill beaktar det de bedömningsområden och bedömningsgrunder som hittills har legat till grund för UKÄs granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete avseende forskning, som finns väl beskrivna i UKÄs Vägledning för granskning av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete – Avseende forskning.

Utvecklingsarbetet med fakultetens kvalitetssystem utförs av fakultetens forskningskommitté i samförstånd och samråd med både fakultetens ledningsgrupp och universitetets forskningsstrategiska råd, FOSTRA. Arbetet kommer att presenteras för såväl fakultetens institutioner som dess fakultetsnämnd som då även erbjuds komma med inspel. En första preliminär version planeras bli klar till innan sommaren varefter förfinade versioner förväntas växa fram därefter. Dess slutgiltiga lydelse kommer att fastslås av fakultetens fakultetsnämnd.

Mer läsning