Klart hur satsning på distansutbildning ska fördelas

31 mars 2021

Regeringen satsar 30 miljoner kronor på att stärka landets distansutbildning år 2021. Umeå universitet är ett av sex lärosäten som får 5 miljoner från satsningen. Nu har rektor beslutat hur miljonerna ska fördelas inom universitetet.

Umeå universitet har tilldelats 5 miljoner extra för att stärka distansutbildningen under 2021.

Foto:

För att öka tillgången till högskoleutbildning och stärka kompetensförsörjningen runt om i landet satsar regeringen 30 miljoner extra på distansutbildning under 2021. Medlen ska användas till utvecklingsåtgärder för att öka kvalitet och genomströmning inom distansstudier, men också för att förbättra möjligheter till verksamhetsförlagd utbildning och för att stärka samarbeten med kommuner och andra lokala aktörer, exempelvis lärcentrum, som ökar möjligheter till att studera utanför lärosätenas huvudcampus. Sex av landets universitet och högskolor får 5 miljoner vardera ur satsningen för att stärka distansutbildningen, däribland Umeå universitet.

– Pandemin har gjort att behovet att utveckla flexibla utbildningsformer har stigit kraftigt och vi vill fortsätta att dra nytta av det tekniksprång vi har tagit. Umeå universitet har länge legat i framkant inom distanspedagogik, och i och med den här satsningen kan vi fortsätta att utveckla våra distansutbildningar ännu mer, säger Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet.

Vid Umeå universitet utlystes medel inom satsningen under februari-mars, och totalt beviljas 14 projektansökningar av god kvalitet vid fakulteter och Lärarhögskolan. En prioriterad fråga har också varit att utveckla kommunikationen om distansutbildning. Inom satsningen har därför Kommunikationsenheten fått i uppdrag att ta fram utökad information om att studera på distans, utveckla mottagande och välkomnande av distansstudenter och att genomföra en riktad kampanj för distansutbildningar. Beviljade medel ska så långt som möjligt användas under år 2021.

Medel inom 2021 års satsning på distansutbildning går till:

• Lärarutbildning i slöjd (Humfak)
  • Utveckling av praktisk/estetisk distansutbildning mot förskolelärarutbildningen (Humfak)
  • Kvalitetshöjande och distansstudieanpassade åtgärder i musikundervisning inom lärarutbildningen (Humfak)
  • Utveckling av Förskollärarprogrammet som ny distansutbildning (LH)
  • Utveckling av programmens distansförlagda delar (LH)
  • Digitala lösningar för studiestöd vid distansutbildning, samverkan och handledning på VFU samt utökad samverkan med externa aktörer (LH)
  • Utveckling av examinerande seminarier på VFU‐kurser samt utvecklad kommunikation med VFU‐handledare utanför avtalsområdet (LH)
  • Distansbaserat Psykologprogram (Samfak)
  • Vidareutveckling av det distansbaserade Socionomprogrammet (Samfak)
  • Utveckling av Kostvetarprogrammet till distansundervisning (Samfak)
  • Fältbaserad undervisning och examination på distans (Teknat)