Umeås studentliv blir realityserie

3 mars 2021

Under vårterminen produceras en realityserie vid Umeå universitet.
– Vi gör det för att visa hur studentlivet ser ut, på riktigt. Det där som man inte riktigt kan läsa sig till på till exempel webben, säger Sofia Wiesler, kommunikatör vid Kommunikationsenheten.

Så här kan det se ut under inspelningen av serien. Det som filmas är studenter som grillar på Bölesholmarna.

Foto: Malin Sunna

Den nya realityserien lanseras under vecka 11 på youtubekanalen Studentliv på Umeå universitet. I den får tittaren följa fyra studenter i deras dagliga liv som studenter – allt ifrån tentaplugg till matlådematlagning och utomhusgrillning med kompisar.

– Vanligtvis åker vi ju på mässor och träffar målgruppen fysiskt, där våra studentambassadörer har möjlighet att berätta om sitt liv som studenter men det går ju inte nu med anledning av corona, säger Sofia Wiesler, kommunikatör vid Kommunikationsenheten tillika är en av initiativtagarna till serien.

Studenterna rekryterades genom annonsering i sociala medier. Efter att ha intervjuat de mest intressanta valdes två killar och två tjejer som pluggar vid fyra olika utbildningar och kommer från olika delar av landet.

Så ser verkligheten ut

Att göra en realityserie under rådande omständigheterna har varit en utmaning både för produktionen och innehållet. Dels måste produktionen göras på ett smittsäkert sätt men också att det just nu inte finns något studentliv så som man kanske föreställer sig det.

– Vi tyckte ändå att det var viktigt att visa upp studentlivet så som det ser ut just nu, det här är ju också verkligheten. Att vara student är man ju hur som helst, menar Sofia Wiesler.

Fortsätter i höst

Serien produceras av Kommunikationsenheten i samarbete med Inhousebyrån och kommunikationsbyrån Spoon. Under våren kommer det att produceras sammanlagt fyra avsnitt och en förhoppning finns att serien fortsätter även till hösten.

Det första avsnittet lanseras den 22 mars.

Vid frågor kontakta Sofia Wiesler
Youtubekanalen Studentliv på Umeå universitet finner du här.