Så många har sökt till Lärarhögskolans utbildningar

27 april 2021

Statistik för utbildningar som startar hösten 2021.

För ämneslärarprogrammet gymnasiet är det 171 förstahandsansökningar, vilket är en minskning jämfört med de senaste åren. Däremot är söktrycket fortsatt högt till kompletterande pedagogiskt utbildning, KPU, som också leder till en ämneslärarexamen. Till KPU är det totalt 268 förstahandssökande till de två varianterna av programmet. Totalt är det 503 sökande till KPU i Umeå.

Till yrkeslärarprogrammet är söktrycket fortsatt högt. Vi ser en liten ökning från förra året. Totalt har programmet 144 förstahandssökande.
Till förskollärarprogrammet är det 65 förstahandssökande, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år.

Till grundlärarprogrammet med inriktning mot åk 4 – 6 som ska ges arbetsintegrerat har intresset varit stort. Till de 30 platserna har det inkommit 159 förstahandsansökningar.

För övriga grundlärarprogram är det en liten minskning jämfört med föregående år. Antalet förstahandsökningar är:
grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem, 34 st
grundlärarprogrammet med inriktning mot F-3, 61 st
campusförlagda grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 58 st.

De senaste åren har intresset för studie- och yrkeslärarprogrammet varit stort. I år är det 45 procent fler sökande till distansvarianten än förra året. Det innebär att det i år är 216 förstahandssökande till studie- och yrkesvägledarprogrammet distans. Totalt har 1 228 sökt till distansvarianten. Till det reguljära studie- och yrkesvägledarprogrammet är det 36 förstahandssökande i år. Det är en liten minskning jämfört med förra året.

Till speciallärarprogrammet är det 154 förstahandssökande och till specialpedagogprogrammen är det 138 förstahandssökande.

Statistiken inkluderar ansökningar tom 15 april 2021.

För mer information kontakta

Magdalena Hagelin