Eric K Fernströms Nordiska pris 2021

8 april 2021

Professorer och lektorer vid Medicinska fakulteter i Norden är välkomna att nominera till Eric K Fernströms Nordiska pris 2021. Nominera senast den 30 april.

Vilka kan nomineras?

Forskare som är verksamma vid nordiska medicinskt vetenskapliga institutioner kan nomineras. Forskarna förväntas också ha gjort särskilt framstående insatser inom de medicinska vetenskaperna.

Huvudprinciper är att det nordiska priset tilldelas en framstående forskare. Om särskilda skäl föreligger, kan priset delas mellan högst tre forskare inom samma ämnesområde.

Kandidaterna bör inte ha fått Jahrepriset samma år.

Tidigare nominering kan upprepas. Skicka in tidigare namnförslag, kortfattat CV, samt eventuellt nytillkomna publikationer.

Vem utser pristagare?

Den Fernströmska priskommittén vid Medicinska fakulteten i Lund.

Prissumman är 1 000 000 kronor.

Vart ska förslagen skickas?

Inskannat formulär med underskrift samt kortfattat CV och fullständig publikationslista samt de 10 viktigaste publikationerna skickas till kanslidirektör Ann Ivarsson i pdf-format via e-post: ann.ivarsson@med.lu.se

Förslagen ska ha inkommit senast den 30 april 2021.

Blankett för nominering

Utdelning av priset

Priset delas ut onsdagen den 10 november i samband med FORSKNINGENS DAG i Lund. Årets tema: "Hajp eller hjälp"

Prisutdelningen utgör den högtidliga avslutningen på dagen, då både mottagare av det nordiska priset och samtliga fakulteters yngre pristagare hyllas.

Redaktör: Lena Åminne