Förvaltningens verksamhetsplan för 2021-2022 beslutad

14 april 2021

Verksamhetsplanen för 2021-2022 prioriterar bland annat fortsatt utveckling av IT-verksamheten, fortsatt arbete med klimat och hållbarhet, samordning av upphandling och inköp och mycket mer.

Efter ett år präglat av utmaningar på grund av pandemi har Universitetsförvaltningen bistått i både krishanteringsarbetet och genomfört ordinarie, planerad verksamhet. År 2020 innebar för förvaltningens del ett tydligare fokus på klimat- och hållbarhetsarbete. Ett resultat av det arbetet är en reviderad miljöpolicy samt ny regel för miljö- och hållbarhetsarbetet. Detta har följts upp under 2021 av en beslutad handlingsplan för klimat och hållbarhet.

Under 2020 gjordes en extern granskning av IT-verksamheten som komplement till pågående utvecklingsarbete av att slå samman IT-enheten och ITS, ett arbete som fortsätter under 2021.

En annan satsning från 2020 som fortsätter även under 2021, är utveckling av det universitetsgemensamma forskningsstödet. Arbetet samordnas av Enheten för forskningsstöd och samverkan, men involverar flera av Universitetsförvaltningens enheter liksom Universitetsbiblioteket.

En viktig del av universitetets arbete är att rekrytera studenter, men även medarbetare. Som ett led i att stärka detta arbete har en universitetsgemensam Bostadsförmedling etablerats. Den ska underlätta för utbytesstudenter och internationell personal att hitta bostad i Umeå.

Ett trettiotal aktiviteter planeras

Umeå universitets verksamhetsplan för 2020-2022 har åtta övergripande teman med tillhörande inriktningar. Utifrån dessa har universitetsförvaltningen prioriterat ett knappt trettiotal aktiviteter som återfinns i sin helhet i verksamhetsplanen. Några exempel på aktiviteter som planeras:

• Fortsatt utveckling av stödet för forskningsdatahantering samt åtgärder för säker dokumentlagring
  • Utveckling av forskningsinformation och en förstärkning av det direkta stödet till forskare
  • Samordning av upphandling och inköp
  • Samordning av säkerhetsarbetet
  • Etablering av stöd för UmArts
  • Utökning av bemanningen vid Studenthälsan för att stötta studenter som riskerar avbryta sina studier på grund av ohälsa
  • Utveckling av stödet för att förbättra prefekters villkor och förutsättningar
  • Implementeringen av HRS4R
  • Fortsatt arbete utifrån handlingsplanen för hållbarhet

År 2020 förändrades kommunikations- och mötesformerna för universitetsförvaltningens enhetschefer. Gemensamma möten med alla enhetschefer infördes, samt en teamsyta har skapats där enhets- och områdeschefer tillsammans kan ta del av och bidra till verksamhetsutvecklingen. I teamsytan finns även verksamhetsplanen digitaliserad med stöd av Planner för att enkelt följa upp alla aktiviteter.

Förutom dessa insatser beslutades om en gemensam kommunikationsplan för förvaltningen som lyfter två av förvaltningens budskap för 2021: Hållbarhet i handling, och Varje dag, lite bättre.

Verksamhetsplan 2021-2022
Verksamhetsberättelse 2020