Icelab bjuder in till en öppen pitch på Zoom

15 april 2021

IceLab bjuder in till en öppen Pitch-session 20 april om IceLabs tvärvetenskapliga postdoktor-utlysning.

IceLab välkomnar återigen ansökningar från tvärvetenskapliga forskargrupper till tre tvärvetenskapliga forskningsprojekt, samt en möjlighet att pitcha en idé för att hitta ett nytt samarbete.

Mellan traditionella discipliner finns ett underutforskat landskap med intressanta forskningsfrågor. Forskare vid IceLab tycker om att vandra runt i detta okända territorium och integrera teoretiskt, beräknings- och empiriskt arbete. Icelab önskar också bjuda in andra forskare att uppleva glädjen av tvärvetenskapligt samarbete genom Lunch Pitches, IceLab Camp och det tvärvetenskapliga postdoktorala stipendieprogrammet som lanserades 2020 med ekonomiskt stöd från Kempe-stiftelsen.

Nu öppnar detta fellowship program för 2021, och team av två eller fler forskare uppmanas att skicka in nya tvärvetenskapliga projektförslag för hjälp med att få igång ett nytt projekt som kräver nytt samarbete mellan discipliner och metoder.

De tre bästa utvalda projekten kommer vart och ett att få finansiering för ett tvåårigt postdoktoralt stipendium. Dessa delade postdoktorer, handledda av tvärvetenskapliga team av forskare som spänner över institutioner vid Umeå universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet, kommer att göra det möjligt för nya samarbeten att växa från en idé till konkret ny forskning.

På grund av pandemin har IceLab inte hållit sina lunch-pitcher den senaste tiden. Det är under normala omständigheter en bra inkubator för att skapa nya samarbeten. För att kompensera förlusten och att erbjuda forskare som ännu inte har en samarbetsyta en chans att träffa andra öppensinnade forskare, kommer IceLab att vara värd för en online-öppen session den 20 april på Zoom.

Information om Open Pitch Session 20 april:

Registeringen är öppen
20 aoril, klockan 13-14:30
Registrera dig här

Information om utlysningen:

Viktiga datum
Projektförslag skickas in: 20 maj, 2021
Postdoctoral fellowship beslut: 31 augusti, 2021
Postdoktor startar: 1 januari, 2022

Mer information och länk till ansökningsformulär