Kalendertips – Lärardagen hålls 18 augusti

29 april 2021

Den 18 augusti är det dags för Lärardagen som i år hålls via Zoom. Lärardagen är öppen för alla anställda vid fakulteten som är intresserade av att vara med och utveckla undervisningen på våra kurser och program.

På grund av Covid19 kommer årets lärardag den 18 augusti att genomföras digitalt som webinarium via Zoom. Som lärare har du möjlighet att logga in och lyssna på de föredrag du är intresserad av.
Dagens utgångspunkt är föredrag och diskussioner kring den tid vi har framför oss, post-Covid, då digital och analog undervisning ska samsas och berika varandra.
Hur ska vi arbeta för att utbildningarna vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten post-Covid ska bli så bra som möjligt, och hur utvecklar vi lärmiljöer som strävar mot studentcentrerat lärande?

Programmet är under uppbyggnad.

Klara Bolander Laksov.

Foto: Stockholms universitet

Klart redan nu är att keynote speaker blir Klara Bolander Laksov, Stockholms universitet. Hennes föredrag har titeln Akademiskt lärarskap i en ny tid: Framtidens undervisning baserat på dagens högskolepedagogiska forskning.

Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, kommer att tala om det akademiska lärarskapets utmaningar i relation till det post-Coroniala samhället. Baserat på existerande högskolepedagogisk forskning om studenters lärande, och förutsättningar för pedagogisk utveckling, kommer hon att peka på möjliga vägar för framtidens undervisning. Presentationen kommer att beröra frågor som online - campus - hybrid, men också frågor om gemenskap - isolation - relation.

Därutöver kommer bland annat årets pedagogiska pristagare vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, James Brown, att presentera digital undervisning inom arkitektur.

Välkommen till den 7:e Lärardagen!