Medarbetarundersökning visar universitetets styrkor och utvecklingsområden

12 april 2021

De första översiktliga resultaten från årets medarbetarundersökning pekar på att universitets styrkor finns inom områdena Lärande i arbete, Socialt klimat och Effektivitet liksom att utvecklingsområden finns inom områdena Målkvalitet och Arbetsrelaterad utmattning. Resultatet indikerar också att pandemin påverkar medarbetarnas arbetssituation i varierande omfattning.

Resultatet av hur universitetets medarbetare upplever sin arbetssituation utgör ett underlag inför fortsatt utveckling av arbetsmiljön och verksamheten med ett hållbart arbetsliv som ledstjärna.

– Medarbetarundersökningen är en viktig del i vårt systematiska arbetsmiljöarbete, då den ger oss stöd i att både ringa in styrkor och förbättringsområden. Resultatet bidrar också till att följa riktning i utveckling av arbetsmiljön i relation till förbättringsåtgärder, säger rektor Hans Adolfsson.

Tidiga indikationer av resultatet

Nu pågår fortsatt arbete med fördjupad analys av det insamlade materialet, med noggrann handpåläggning och kvalitetssäkring, där ytterligare resultat kommer att presenteras. Analysgruppen kan däremot redan nu se vissa tidiga indikationer.

Enligt leverantören Springlife's modell utmärker sig Umeå universitet i stora drag med positiva resultat inom tre områden: Lärande i arbetet, Socialt klimat och Effektivitet. Det visar på att universitetets medarbetare generellt upplever möjlighet att utvecklas och att kunskaper tas tillvara på. Socialt klimat rör hur det fungerar människor emellan, om stämningen är god, att det finns gemenskap och att medarbetarna upplever sig ha stöd hos sina kollegor. Området Effektivitet handlar om hur arbetet flyter på, med planering, gemensamt mål och att resurser används på rätt sätt.

Områden som signalerar utmaningar för Umeå universitet är: Målkvalitet och Arbetsrelaterad utmattning. Området målkvalitet rör om dina närmaste mål är tydliga, realistiska, påverkningsbara och utvärderingsbara. Här finns vissa skillnader inom organisationen, vilket gör att det kan finnas utrymme för ett internt lärande av varandra framöver. Arbetsrelaterad utmattning är ett område som fångar om du känner dig känslomässigt tom eller utsliten efter arbetet.

Nöjd Medarbetar-index

Universitets Nöjd Medarbetar-index (NMI) ger en övergripande indikation av hur nöjd du som medarbetare är med arbetet och arbetssituationen. Skalan är sexgradig 1-6, ju högre siffra desto nöjdare är du. Årets resultat har sjunkit något i jämförelse med 2018, från 4,39 till 4,23. Som en ytterligare jämförelse låg värdet år 2014 på 4,36. Det är för tidigt för att dra några generella slutsatser i nuläget, men indikationen visar på en mindre försämring.

En reflektion är att indexet har förändrats marginellt i bägge ändar, med fler som uttrycker en lägre grad av nöjdhet och färre i den positiva polen där du är mycket nöjd. I vanlig ordning finns det också en betydande variation när resultatet bryts ner på fler nivåer.

– Arbetsmiljön för universitetets medarbetare är otroligt viktig ur flera aspekter. Om du trivs och utvecklas på ditt jobb, så bidrar det både till ditt välmående och att du presterar bättre. Vårt tydliga mål är ett hållbart arbetsliv, säger rektor Hans Adolfsson.

Utvärdering av arbetsmiljö under en pandemi

Årets undersökning genomfördes efter att vi levt med omfattande spridning av covid-19 under ungefär ett år och som påverkat oss alla både som medborgare, privatpersoner och medarbetare. Pandemin krävde en snabb omställning av hela universitetets verksamhet där chefer och medarbetare tog ett gemensamt ansvar. Resultatet av årets medarbetarundersökning pekar på en något ökad variation inom hur medarbetare upplever sin arbetssituation. Det går hand i hand med vad som rapporterats i samtal och andra sammanhang. Pandemin innebär en stor omställning för oss alla och en mer krävande arbetssituation för vissa, där vi berörs olika mycket utifrån våra arbetsuppgifter och livssituationer. Här behövs en fördjupad analys och ett gemensamt arbete med att arbeta fram förbättringsåtgärder.

- Att universitetets medarbetare trots en krävande situation utför sitt jobb på ett förträffligt sätt tyder på en stark lojalitet och ett tydligt engagemang. Jag är mycket tacksam över hur stora kliv vi har tagit tillsammans i verksamhetens digitala omställning. Utifrån den tekniska utvecklingen som skett tror jag att vi hade stått inför hela andra utmaningar för bara fem till tio år sedan, säger rektor Hans Adolfsson.

Nästa steg

Från den 12 april 2021 kan chefer inom Umeå universitet ta del av resultatet för den egna verksamheten via chefsportalen Springlife Online (SOL). Respektive chef ansvarar sedan för att presentera resultatet för sina medarbetare på en arbetsplatsträff (APT) under våren. Sedan tar det viktiga arbetet med att gemensamt arbeta fram lämpliga förbättringsåtgärder vid. Dessa åtgärder sammanfattas i Handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder och bifogas sedan till VP 2022.

Om universitetets medarbetarundersökning

Den webbaserade enkäten för 2021 års medarbetarundersökning var öppen från 2 mars till 23 mars. Svarsfrekvensen på 84 procent var den högsta någonsin för Umeå universitets medarbetarundersökning.

Resultatet har sammanställts av undersökningsföretaget Springlife, som stöttar Umeå universitet och Personalenheten med genomförandet av medarbetarundersökningen. Då en ny leverantör upphandlades inför årets enkät, kompletterades leverantörens modell med ett antal frågor från Umeå universitet, för att stärka möjligheten att göra jämförelser över tid, exempelvis vad gäller universitetets Nöjd Medarbetar-index.

Har du frågor eller vill veta mer?

Om Medarbetarundersökningen 2021
Välkommen att kontakta Pernilla Jansson, HR-strateg, Personalenheten: pernilla.jansson@umu.se, 090-786 62 25