Nationell enkät om genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier

21 april 2021

I början av maj skickas en stor enkätundersökning ut till slumpvist utvalda studenter och medarbetare vid svenska lärosäten, däribland Umeå universitet. Undersökningen, som är den första i sitt slag i Sverige, ska kartlägga förekomst och konsekvenser av genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier inom akademin.

Umeå universitet har länge tagit kraftfullt avstånd från beteenden som leder till andras upplevelse av utsatthet, något som är tydligt i universitetets värdegrund. Det råder självklart nolltolerans mot alla former av diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling. För att utveckla forskningsbaserad kunskap om dessa frågor, medverkar Umeå universitet i ett nationellt forsknings- och samverkansprogram om sexuella trakasserier och genusbaserad utsatthet i akademin.

Enkät under vecka 18

Ett första steg är att kartlägga förekomsten av sexuella trakasserier inom akademin i hela landet. I början av maj skickas därför en enkätstudie ut till 125 000 slumpvist utvalda studenter, doktorander och medarbetare vid svenska lärosäten. Enkäten skickas ut under vecka 18 av Statistikmyndigheten SCB, och svaren omfattas av sekretess. Resultatet från undersökningen kommer att publiceras 2022.

Första i sitt slag i Sverige

– Det är första gången en liknande undersökning genomförs i Sverige, och jag hoppas att så många som möjligt kan och vill delta. Resultaten av den nationella studien ska kunna användas för att vidareutveckla förebyggande och stödjande åtgärder på landets alla högskolor och universitet, säger Heidi Hansson, vicerektor med ansvar för utbildning och likavillkors-frågor.

Det nationella programmet om sexuella trakasserier och genusbaserad utsatthet inom akademin, där Umeå universitet ingår, samordnas av Karolinska institutet, Kungliga tekniska högskolan, Malmö universitet och Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet.

Upplever du att du blivit utsatt?

Mer information, rådgivning och stöd till medarbetare

Mer information, rådgivning och stöd till studenter

Umeå universitets värdegrund

Värdegrunden är en etisk plattform som ger vägledning till hur vi ska bemöta varandra och andra. Värdegrunden för Umeå universitet baseras på den gemensamma statliga värdegrunden, annan lagstiftning som styr vår verksamhet och på akademiska värden.

Mer information om värdegrunden