Ny modell för fördelning av gemensamma kostnader

9 april 2021

Beslut Universitetet har genomfört en översyn av den fördelningsmodell för gemensamma kostnader som har tillämpats vid Umeå universitet sedan 2010. Syftet är att öka tydligheten och ge bättre förutsättningar för att långsiktigt kunna förutsäga gemensamma kostnader. Rektor har nu beslutat att införa en ny fördelningsmodell av gemensamma kostnader från och med 2022.

Utifrån önskemål från fakulteterna har Umeå universitet genomfört en översyn av den fördelningsmodell för gemensamma kostnader som har tillämpats vid Umeå universitet sedan införandet av den så kallade SUHF-modellen år 2010. Översynen resulterade i förslag till en förändrad fördelningsmodell.

Rektorsbeslut om ny fördelningsmodell

Umeå universitet ska verka för god intern planering, styrning och kontroll. Den 30 mars fattade rektor beslut om att införa en ny fördelningsmodell av gemensamma kostnader från och med 2022. Det innebär att vi kommer att ha en fast procentsats för att fördela universitetsgemensamma kostnader (UGEM) och att både fakulteter och förvaltning tillämpar samma modell för att fördela sina fakultets-/förvaltningsgemensamma kostnader.

– Att införa en ny fördelningsmodell innebär en stor förändring som påverkar många inom verksamheten. Vi har ett stort anpassningsarbete framför oss, bland annat behöver anpassning ske i ekonomisystemet Raindance. Det här innebär att samma procentsats kommer att gälla för alla organisatoriska verksamheter inom Umeå universitet när det gäller debitering av universitetsgemensamma kostnader (UGEM) och vi bedömer att en fast procentsats på UGEM inte kommer att variera lika mycket över tid, som i nuvarande modell. Vår förhoppning är att den nya fördelningsmodellen ska ge ökad tydlighet och bättre förutsättningar att planera för gemensamma kostnader långsiktigt, säger Carina Henningsson, controller, Planeringsenheten.

Beslut om aktuell procentsats i juni

Rektor fattar beslut om detaljbudget den 22 juni 2021. I samband med det är planen att rektor fastställer aktuell procentsats för universitetsgemensamma kostnader (UGEM) 2022. Den nya fördelningsmodellen blir aktuell för verksamheten från och med 2022.

Omfattande kartläggning och dialog till grund för ny fördelningsmodell

Den universitetsövergripande översynen av universitetets fördelningsmodell genomfördes i projektform med bred och kontinuerlig förankring inom verksamheten under processens gång. Arbetet inleddes i november 2018 med en universitetsövergripande kartläggning över styrkor och svagheter med nuvarande modell. För att få en bred problembeskrivning och god förankring har arbetet fortlöpt med bland annat enkätstudie, benchmarking med andra universitet, seminarier och remissförfarande med svar från samtliga fakulteter, Lärarhögskolan, Universitetsbiblioteket och Universitetsförvaltningen.

Aspekter som lyftes och belystes var exempelvis att den fördelningsmodell som har gällt sedan 2010 var inarbetad och accepterad samt att kostnaden för nästa år var känd vid budgetering. Samtidigt innebar modellen svårigheter kring att förutse omfattningen av gemensamma kostnader över tid, vilket skapar hinder kring att planera för flera år. Remissinstanserna var till mycket stor del positiva till en förändrad fördelningsmodell för gemensamma kostnader.

Utifrån en sammanställning av inkomna remissvar, en sammanfattande bedömning och behandling av förslag på fortsatt hantering i ledningsgrupp och ledningsråd resulterade översynen i förslag till en förändrad fördelningsmodell.

– Vi har genomfört en gedigen översyn tillsammans och jag uppskattar den tid och det engagemang som arbetsgruppen liksom alla andra deltagare hittills har bidragit med, säger Carina Henningsson, controller, Planeringsenheten.

Har du frågor eller vill veta mer?

Välkommen att kontakta Carina Henningsson, controller, Planeringsenheten: carina.henningsson@umu.se, 090-786 56 63