Universitetsförvaltningen gör särskilda satsningar för 2021

7 april 2021

Förlängning av juristförstärkning, ny lösning för umu-kort och investeringar i datorhallen är några av de tillfälliga satsningar som universitetsdirektör Hans Wiklund beslutat om. Satsningarna finansieras via förvaltningens myndighetskapital.

Förvaltningen arbetar aktivt med det myndighetskapital som genereras av enheternas positiva resultat. Det gör det möjligt att finansiera angelägna satsningar som är viktiga ur ett samlat förvaltnings- och universitetsperspektiv. Förvaltningens enheter har lämnat förslag på satsningar och efter beredning har ett urval av dessa nu beviljats medel. Då finansieringen sker med myndighetskapital är det i första hand tidsbegränsade satsningar som är aktuella.

Förlängning av juristresurs

Det är mycket hög efterfrågan på juriststöd när det gäller universitetets anpassning till dataskyddsförordningen (GDPR), satsning på forskningsstöd och AI, men också en ökning av disciplinärenden. Satsningen innebär en personalmässig förstärkning under 2021, i syfte att öka tillgången på juridiskt stöd. Beviljade medel: 535 000 kr.

Ny lösning för umu-kort

Dagens lösning för umu-kort är kostsam och har en svag kryptering, vilket innebär en säkerhetsrisk. En ny lösning kommer därför att införas, och delar av införandekostnaden finansieras av förvaltningen. Beviljade medel: 360 000 kr.

Investeringar i datorhallen

För att höja både den tekniska säkerheten och driftsäkerheten, behöver investeringar göras i den primära datorhallen. Det handlar bland annat om förbättrad och stabilare strömförsörjning, effektivare ventilations- och kylsystem samt zonindelningar. Beviljade medel: 1 600 000 kr.

Inredningsplanering

Ett arbete med att ta fram en vägledning för sammanhållen inredning av bland annat studie- och arbetsmiljöer i de olika byggnaderna på campus inleddes under 2020. En vägledning för Naturvetarhuset har tagits fram, och arbetet kommer under 2021 att fortsätta med övriga byggnader.  Beviljade medel: 650 000 kr (flytt kvarvarande medel 2020).

Övriga satsningar

• Utredning för att förbättra telefonin vid Umeå universitet, 650 000 kr
  • Utökad VPN-kapacitet, 100 000 kr
  • Översyn av hantering av behörigheter för anknutna och gäster, 450 000 kr