Uppdaterade dokumentmallar för Word med bättre tillgänglighet

1 april 2021

Mallen för grunddokument i Word är nu uppdaterad, för att ge möjlighet att skapa dokument med bättre tillgänglighet.

Dokument som du lägger upp på webbplatser och andra digitala plattformar ska vara tillgängliga, enligt lagen om tillgänglig digital offentlig service. Det innebär att de ska märkas upp så att de blir rätt upplästa av en skärmläsare eller talsyntes.

Uppdaterad mall för bättre tillgänglighet

Det finns en grundmall för Word med universitetets logotyp som nu är tillgänglighetsanpassad. Den uppdaterade mallen finns på svenska och engelska. En tillgänglig mall är ingen garanti för att det färdiga dokumentet är tillgängligt, så se till att också granska det färdiga dokumentet för att hitta eventuella brister.

Övriga mallar för Word och Powerpoint kommer att uppdateras, men just nu har alltså bara grundmallen för Word-dokument genomgått denna process.

Genom att använda rätt formatmallar för rubriker, ingresser, brödtext och andra textdelar kan uppläsande hjälpmedel känna igen formaten och anpassa uppläsningen. Därför är det också viktigt att texten är just text, och inte en inskannad bild.

Använd tillgänglighetskontrollen i Office365

I många av programmen i Office365 finns inbyggda funktioner för att granska och åtgärda tillgängligheten. Ta för vana att göra det varje gång du ska publicera ett dokument digitalt. Microsoft har guider på svenska och engelska för Windows och Mac som beskriver hur du använder tillgänglighetskontrollen.

Läs mer om hur du kan göra tillgängliga dokument här

Ny sida om digital tillgänglighet på medarbetarwebben Aurora

Du kan läsa mer om digital tillgänglighet och vad det innebär för dig som arbetar på Umeå universitet här

Redaktör: Jonas Mattebo