Valberedningens förslag och poströstning

12 april 2021

Information om val av vetenskapligt kompetenta ledamöter och suppleanter till fakultetsnämnden vid Medicinska fakulteten för tiden 2021-07-01—2025-06-30.

Valberedningen har sedan december 2020, efter att alla anställda vid Medicinska fakulteten getts möjlighet att nominera vetenskapligt kompetenta ledamöter (inklusive suppleanter) och extern ledamot (inklusive suppleant), arbetat med att ta fram förslag på konstellation bestående av sex (6) ordinarie ledamöter och tre (3) gruppsuppleanter.

Valberedningens förslag ska bestå tre (3) kvinnor och tre (3) män samt tre (3) gruppsuppleanter som ska innehålla minst en kvinna och minst en man.

Institutionernas prefekter har kvalitetssäkrat röstlängd för att säkerställa vilka lärare som är behöriga att rösta i valet. Rösträtt har den som är tillsvidareanställd vetenskapligt kompetent lärare med en anställning motsvarande minst 50 procent av heltid inom fakulteten. Med vetenskapligt kompetent avses den som har avlagt doktorsexamen. Dekan har därefter fastställt fakultetens slutliga röstlängd den 9 april 2021. Totalt har fakulteten 357 röstberättigade lärare vid valet våren 2021.

Valberedningen har 2021-03-29 beslutat om sitt förslag.

Ordinarie vetenskapligt kompetenta ledamöter

Bixo, Marie
Eklund, Anders
Hörnsten, Åsa
Nilsson, Maria
Nyberg, André
von Pawel-Rammingen, Ulrich

Gruppsuppleanter (rangordnas enligt nedan)

1. Brundin, Malin
2. Behndig, Anders
3. Naumburg, Estelle

Valberedningen har även meddelat akademisekreteraren sitt förslag på extern ledamot och dennes suppleant, inför beslut av rektor.

Valinformation

Under vecka 15, från och med den 12 april, kommer Kansliet för medicin att skicka ut

• valinstruktioner
  • lista över valbara kandidater
  • valsedlar
  • valkuvert
  • ytterkuvert

Materialet skickas till röstberättigade via internpost (eller med vanlig postgång för lärare med annan stationeringsort än Umeå). Informationen skickas på både svenska och engelska.

Dekan har beslutat att valet ska genomföras i enlighet med reglerna för listval och ska ske genom poströstning.

Valet sker som ett samlat val av en gruppsuppleantkonstellation (en man och en kvinna enligt rektors regel) där den unika kombination av två gruppsuppleanter som har fått flest röster har vunnit.

Den som är röstberättigad kan välja att rösta på valberedningens förslag eller rösta på ett eget alternativ utifrån listan med valbara kandidater. Röstande kan också välja att rösta blankt. Se utskickade valinstruktioner för ytterligare information.

Sista dag att rösta

Sista dag att rösta är onsdag den 11 maj och sista dag att rösta personligen på Kansliet för medicin är 11 maj kl. 13.00 - 15.00.

Valresultatet kommer att publiceras i Aurora samt mailas till kollegiet. Ny fakultetsnämnd tillträder 1 juli 2021.

Länk till rektors regelverk

Redaktör: Lena Åminne