Delbeslut om fördelning av medel till forskning och utbildning

18 maj 2021

Universitetet satsar 315 miljoner kronor under perioden 2021–2025 i syfte att ytterligare stärka forskning och utbildning inom åtta övergripande områden. Nu har rektor fastställt ett första delbeslut om fördelning av medel inom ramen för satsningen.

– De fortsatta dialogerna inom verksamheten har varit givande. Jag ser fram emot att universitetet får sjösätta en förankrad och gedigen satsning. Nu fördelas medel i en första omgång inom de inringade områdena. Här ingår bland annat översyn av ersättningsnivåer för helårsstudenter och helårsprestationer för att stärka utbildning, säger Hans Adolfsson, rektor.

Fördelning prioriterade områden år 2021–2025, delbeslut 1:

Område

Medel, miljoner kronor
(avrundat)

Satsning på arktisk forskarskola
med inriktning mot hållbar utveckling
32,8
Förstärkning av utbildning 60,0
Stärkt kompetensförsörjning 60,0
Satsning på digitalisering 21,0*
Andra insatser 2,2*
Stärkt pedagogisk utveckling, stöd och tillgänglighet Senare beslut
Satsning på infrastruktur Senare beslut
Stärka synlighet och varumärke Senare beslut
Totalt 175,9
Medel att fördela vid senare beslut 139,1

(* = ytterligare medel tillkommer genom senare beslut.)

Läs mer om rektorsbeslutet: Insatser i syfte att stärka forskning och utbildning – delbeslut 1

Delbeslut 2 i september

Rektor planerar att återkomma med beslut om återstående delar inom satsningen i början av september. Rektor avser också att fastställa former för uppföljning och ekonomihantering inom ramen för satsningen.

Plan för aktiviteter och åtgärder

Fakulteter, Lärarhögskolan, Universitetsbiblioteket och Universitetsförvaltningen ska återkomma till Planeringsenheten senast den 10 september med en övergripande plan för aktiviteter och åtgärder inom ramen för aktuella insatser, där berörd verksamhet tilldelats medel.

Uppföljning

Utfallet av satsningen kommer att följas upp genom ett urval av indikatorer som anger i vilken utsträckning som insatser bidragit till att uppnå önskat resultat. Inom uppföljningsarbete ingår också dialoger med berörda verksamheter.

Om universitetets satsning på forskning och utbildning

Den 21 april fastställde universitetsstyrelsen rektors förslag på strategisk inriktning och omfattningen av universitetets insatser, för att ytterligare stärka forskning och utbildning. Satsningen gäller perioden 2021–2025 och omfattar totalt 315 miljoner kronor. Insatserna rör åtta övergripande områden som utgår från universitetets vision och tagits fram i nära dialog med verksamheten.

Läs nyheten: Universitetet satsar 315 miljoner på forskning och utbildning

Vill du veta mer eller har frågor, kontakta:

Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör

Text: Anna Lundström