Påminnelse: Paneldiskussion om lika villkor och jämställdhet i akademin

25 maj 2021

Titta på dokumentären Picture a scientist. Häng sedan med på en digital paneldiskussion den 27 maj klockan 14-15 om dokumentären - diskutera lika villkor och jämställdhet i akademin. Anmälan krävs.

Som professor emerita från MIT, US, Nancy Hopkins, så träffande säger i dokumentären: "Om vi inte har några kvinnor – så tappar vi hälften av de bästa människorna".

Temat för panelen, är diskussionen kring den uppmärksammade dokumentären "Picture-a-scientist" som just nu sveper över världen. Alla deltagare på eventet uppmanas att titta på filmen inför eventet (men den finns tillgänglig under hela 2021 via UB's e-resurser).

Prorektor Heidi Hansson inleder paneldiskussionen och du kommer att kunna ställa frågor till följande paneldeltagare:

Katrine Riklund, prorektor
Lars Nordlander, HR
Britt-Inger Keisu, docent i sociologi och föreståndare för UCGS, Umeå centrum för genusstudier
Hannah Devinney, doktorand, Institutionen för datavetenskap och UCGS
Katarina Hamberg, professor emerita vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin

Moderator är Carolina Hawranek, doktorand vid Institutionen för strålningsvetenskaper och tidigare vetenskapsjournalist.

Paneldiskussionen arrangeras av Institutionen för strålvetenskaper och kommer att hållas på engelska.

Läs mer och länk till anmälan finns i kalandariet