Rafflande riksfinal i Teknikåttan – följ tävlingen på nätet

17 maj 2021

Torsdag 20 maj är det dags för den spännande finalen i Teknikåttan, där fyra åttondeklasser som kvalificerat sig via kval- och regiontävlingar gör upp om segern. Tävlingen sker i år helt digitalt och livestreamas från Högskolan Dalarna.

Regiontävling i Teknikåttan 2019. I år är tävlingen helt digital och du kan följa den spännande finalen på webben.

Foto:

Ett vanligt år genomförs Teknikåttan genom kvaltävling på nätet, regiontävlingar på lärosätena och en riksfinal där lärosätena turas om att stå som värd. Men, på grund av coronapandemin har Teknikåttan snabbt fått utveckla ett digitalt koncept för tävlingen.

22 april genomfördes regiontävlingar runt om i landet via Zoom, 6 maj var det dags för digitala rikssemifinaler och från dessa kvalificerade sig fyra klasser som nu möts i riksfinal.
De tävlande klasserna är:

• 8A Slottsskolan, Vingåker
• 8A Vasaskolan, Hedemora
• 8C Uppsala musikklasser, Uppsala
• 8B Norreportsskolan, Ystad

Finalen livestreamas från en studio på Högskolan i Dalarna, med de tävlande med via länk från sina respektive lärosäten. Tävlingen bjuder på en rad kluriga frågor och praktiska uppgifter som lagen får lösa med hjälp av utsänd rekvisita.

Du kan följa tävlingen som hålls torsdag 20 maj kl 13.00-15.00 via denna länk:

Under finalen presenteras också vinnarna i Klassuppgiften, som i år handlat om att bygga en plastsamlare för skräpinsamling i havet. Det har inte varit lätt att genomföra Klassuppgiften i år, så en stor eloge ska ges till lärare och elever som kämpat trots distansundervisning och andra hinder.

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs 8. Tävlingen arrangeras av elva lärosäten tillsammans, där en vetenskaplig grupp utformat frågorna och kontakterna med skolorna sker via regionala projektledare på lärosätena.

Läs mer om Teknikåttan: https://www.teknikattan.se/