Snart nomineringsdags – vad gör kommittéerna?

28 maj 2021

Snart är det dags att nominera nya ledamöter till teknisk-naturvetenskapliga fakultetens olika kommittéer. Dessa gör ett viktigt arbete för att driva fakultetens utveckling framåt. Men, exakt vad innebär uppdraget som kommittéledamot?

Mikael Elofsson.

Foto:

– I kommittéerna ges våra medarbetare möjlighet att bidra med sin kompetens för att ta tillvara hela fakultetens intressen, säger Mikael Elofsson, dekan. Det innebär att det är viktigt att kunna lyfta blicken från sin dagliga verksamhet på den egna institutionen och arbeta för att fakulteten som helhet ska utvecklas i en positiv riktning.

Fyra kommittéer

Förutom fakultetsnämnden som är teknisk-naturvetenskapliga fakultetens högsta beslutande organ, finns ytterligare fyra kommittéer. Dessa är anställningskommittén, forskarutbildningskommittén, forskningskommittén och utbildningskommittén. Kommittéernas främsta uppgift är att bereda ärenden som ytterst tas beslut om i fakultetsnämnden – eller i vissa fall på en övergripande universitetsnivå. I kommittéerna sitter anställda vid fakulteten, studeranderepresentanter och i några fall externa ledamöter.

Anställningskommittén behandlar alla läraranställningar, det vill säga alla utlysningar om biträdande universitetslektor, universitetslektor, professorer och även forskare. Kommittén har också ansvar för befordringsärenden till universitetslektor och professor.

Fakultetens anställningsärenden har ökat i antal på grund av särskilda satsningar och stora pensionsavgångar. Till exempel fick vinterns utlysning av biträdande universitetslektorat 527 ansökningar (!) vilket krävt nya lösningar och rutiner i urvalsprocessen, vilket anställningskommittén arbetat intensivt med.

Läs mer om anställningskommitténs arbete med att rekrytera nya medarbetare

Säkerställa kvalitet i forskarutbildningen

För forskarutbildningskommittén handlar de viktigaste frågorna om att skapa regler och rutiner som i möjligaste mån säkerställer en forskarutbildning av hög kvalitet. Kommittén anordnar också regelbundna doktorand- och handledardagar som ger fakultetens doktorander respektive handledare möjlighet att träffas över ämnesgränser för att diskutera frågor kring forskarutbildningen.

Frank Drewes.

Foto:

– I kommittén försöker lärar- och doktorandrepresentanter tillsammans se till att vår forskarutbildning blir allt bättre utan att införa onödigt strikta, ensidiga eller begränsande regler, säger Frank Drewes, kommittéordförande. En viktig förutsättning är att ledamöternas ämnesbakgrund återspeglar fakultetens bredd och dess olika traditioner, och att vi är öppna för varandras perspektiv i syfte till att åstadkomma en bra syntes.

Stöd till fakultetens forskare

Forskningskommittén handlägger forskningsrelaterade frågor, till exempel fördelning av fakultetsfinansierad forskningstid (FFT) och medel till medeldyr utrustning. Därtill granskar och rankar kommittén ansökningar till nationella program och behandlar ansökningar om att bli antagen som docent vid vår fakultet. Det senaste året har en viktig fråga för kommittén varit arbetet med att ta fram ett kvalitetssystem för forskning.

– Arbetet i forskningskommittén syftar till att stödja fakultetens forskare och ge dem bästa möjliga villkor för att kunna bedriva högkvalitativ forskning, säger Ove Axner, ordförande i forskningskommittén. Förutom att hantera utlysningar av våra forskningsstödjande program (huvudsakligen FFT och medeldyr utrustning) kommer arbetet den närmast tiden bland annat att bestå av att vidareutveckla fakultetens kvalitetssystem för forskning och att ge inspel till, och att utarbeta ett förslag till, fakultetens framtida forskningsstrategi.

Utvecklar fakultetens utbildningar

Utbildningskommittén, UK, arbetar med frågor för att öka kvaliteten i fakultetens utbildningar. UK har senaste åren antingen själv beslutat, eller berett beslut till fakultetsnämnden, om medel till utrustning för utbildning, amanuenser, lärarfortbildning och olika utvecklingsprojekt vid institutionerna. UK tillsätter också arbetsgrupper som utreder större frågor, till exempel kursutvärderingar, strategier för utbildningskommunikation, programansvarigas och programrådens uppdrag, samt masterprogrammens betydelse. UK beslutar om tillsättning av nya programansvariga, programråd och utbildningsplaner. Just nu har UK ett viktigt uppdrag att ingå i diskussionerna om nuvarande och framtida utbildningsutbud vid fakulteten.

Karolina Broman.

Foto:

– Det känns väldigt givande att få arbeta med fakultetens utbildningsfrågor. I utbildningskommittén ges vi möjlighet att vara med att bidra till utveckling av våra utbildningar, skapa goda lärmiljöer och föra strategiska diskussioner om undervisning och lärande, säger Karolina Broman, ordförande i utbildningskommittén.