Ständiga förbättringar tema för enhetscheferna

7 maj 2021

Den 22 april hade enhetscheferna och universitetsdirektören en arbetsdag på temat ständiga förbättringar. Syftet med dagen var att lyfta goda exempel på verksamhetsutveckling och lära av varandra. Ständiga förbättringar är ett av förvaltningens prioriterade områden.

Två budskap står i fokus för Universitetsförvaltningen under året: Hållbarhet i handling och Varje dag, lite bättre. Temadagen om ständiga förbättringar bygger på att lära av varandra och dela goda exempel för att just bli lite bättre varje dag.

Christina Adolfsson, enhetschef Ekonomienheten, var tillsammans med Peder Tjäderborn, enhetschef Studentcentrum och Richard Olsson, enhetschef Lokalförsörjningsenheten en av arrangörerna bakom temadagen.

- Det blev en bra och intressant dag med många diskussioner. Kul också att få höra andra delar av förvaltningen berätta om hur de arbetar med ständiga förbättringar så vi kan lära av varandra, säger Christina Adolfsson. Det var också roligt att dagen är ett resultat av ett fint samarbete inte bara inom arbetsgruppen utan med enhetscheferna inom förvaltningen.

Förutom gruppen som planerat dagen presenterades exempel från Kommunikationsenheten och International Office. Dagen avslutade med en gemensam diskussion om hur man idag arbetar för att fånga verksamheternas behov och hämta in andra underlag till ständiga förbättringar, och vad det finns för behov av stöd för det arbetet.

Ett exempel på hur förbättringsarbete kan ske är den samfakturering för lokalhyror och lokalvård som nyligen införts. Det är ansvarsuppgifter där Lokalförsörjningsenheten ansvarar för lokalerna och Universitetsservice för lokalvården. Med stöd av Ekonomienheten har arbetet snabbt utvecklats och implementerats.

- Det här är ett bra exempel på ständiga förbättringar i samarbete mellan enheter inom förvaltningen, ett identifierat behov som underifrån och upp testats i små steg och sedan införts på bred front, lösningen sparar tid för oss alla och inte minst underlättar för användaren, avslutar Richard Olsson.

Redaktör: Anja Axelsson