ARCUM

30 juni 2021

Rektor beslutade att fastställa instruktion för Arktiskt centrum vid Umeå universitet (ARCUM) att gälla från och med den 1 juli 2021 och till och med den 30 juni 2027.

Rektor har tidigare beslutat att ombilda ARCUM till ett centrum med institutionen för språkstudier vid Humanistisk fakultet. Den instruktion som rektor nu fastställd efter revidering innebär att styrelsen för ARCUM även ska utgöra styrgrupp för den forskarskola som tidigare beslutats inom ramen för satsningen Insatser i syfte att stärka forskning och utbildning.

Forskarskolan ska bidra till att utveckla, samordna arktisk forskning och forskarutbildning samt stödja mångvetenskaplig arktisk forskning med ett samhälleligt ansvar och inspirera till tvärvetenskapliga initiativ inom kunskapsområdet vid Umeå universitet. Forskarskolan ska även verka för att komma det omgivande samhället till gagn i den pågående gröna
industriella omställningen mot hållbar produktion och de stora investeringar som idag görs i norra Sverige. Arktiskt centrum vid Umeå universitet är organisatoriskt ansvarig för forskarskolan och dess genomförande.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 2021/1095.

Redaktör: Anna Tjernberg