Budget 2022 innehåller flera välkomna insatser för Universitetsförvaltningen

21 juni 2021

Förstärkning av jurist, utökad bemanning för säkerhetsfunktionen, satsningar på IT-säkerhet, men också anslagsfinansiering av Inhousebyrån från 2021 och fortsatt stöd till Studenthälsan är några av insatserna som nämns i den universitetsövergripande budgeten för 2022.

Flera av insatserna inom budgeten för 2022 handlar om säkerhet i någon form. Det blir en utökad bemanning i säkerhetsfunktionen (0,9 mnkr) utifrån utökade krav, men också för att stärka arbetet med stöd vid hot och hat mot forskare. Även en strategisk satsning inom IT-säkerhet (+3.1 mnkr) återfinns då både riskerna och lagkraven ökar kring IT-säkerhet. En tredje satsning med bäring på säkerhet är att tjänsten Klienthantering för datorer som från 2022 kommer att finansieras via anslag istället för interna köp (+ 2.0 mnkr). Tjänsten installeras på datorn och ser till att datorn har de senaste uppdateringarna, rätt säkerhetsinställningar, virusskydd och mycket annat.

Universitetets arbete med dataskyddsförordningen och den utökade satsningen på forskningsstöd och AI har ökat behovet av jurister. Därför avsätts medel i budget 2022 för att tillsvidareanställa två jurister (+1.8 mnkr), varav en tjänst redan har finansierats under en tidsbegränsad period via Universitetsförvaltningens myndighetskapital. Detta för att möta det behov forsknings- och utvecklingsverksamheten så tydligt uttryckt om ett utökat stöd i juridiska frågor.

I budgeten för 2022 ligger även en anslagsfinansiering (+ 5.8 mnkr) av Inhousebyrån vid Kommunikationsenheten. Inhousebyrån har tidigare finansierats via försäljning av tjänster. Under hösten kommer ett arbete startas för att se över framtida utbud av och prioriteringsprocess för Inhousebyråns tjänster.

Forskningskommunikation (+1.0 mnkr), studentrekrytering (+0.5 mnkr) och medel för att stärka Studenthälsan finns också i budgeten för 2022.

Budgetanslag från 2021 kvarstår för vissa insatser

I den universitetsövergripande budgeten för 2021 fick Universitetsförvaltningen motsvarande 3.9 miljoner kronor för insatser inom forskningsdatahantering inklusive en lagringslösning som ska uppfylla legala och externa krav på forskningsdatahantering. Medel tilldelades även för insatser för ökad IT-säkerhet, lärplattformen Canvas samt systemstödet för individuella studieplaner för forskarstuderande Webb-ISP. Samtliga dessa områden är fortsatt mycket relevanta och dessa anslag kvarstår därför år 2022.

Den generella anslagsuppräkningen är dock låg, vilket ställer krav på fortsatta effektiviseringar i Universitetsförvaltningens verksamhet.

Har du frågor?

Kontakta Anneli Moström, Ekonomienheten