Digitalisering i fokus när förvaltningen gör särskild satsning

21 juni 2021

Universitetsförvaltningen tilldelas cirka 23 miljoner inom ramen för universitetsstyrelsens satsning för att stärka forskning och utbildning. Merparten av medlen går till olika insatser för att stärka digitalisering.

Universitetets särskilda satsning på forskning och utbildning, finansierad via myndighetskapitalet, omfattar 315 miljoner kronor fördelat över fem år. Av dessa 315 miljoner kronor fördelas genom ett första delbeslut av rektor cirka 23 miljoner kronor till Universitetsförvaltningen och satsningar för att stärka digitalisering.

Identitets- och behörighetshantering för IT-system (2 ooo tkr. Engångsinsats)
Översyn av användarkonton och behörigheter för att säkerställa myndighetskrav.

IT-stöd för forskningsprocessen (800 tkr. Engångsinsats.)
Fortsatt arbete med att ta fram IT-stöd för hela forskningsprocessen från datainsamling och lagring via bearbetning och långtidslagring med möjlighet till samarbete och delning av data genom hela processen.

Office 365 – universitetets digitala verktygslåda (4240 tkr. Engångsinsats.)
Fortsatt satsning på support, förvaltning och verksamhetsstöd i Office365. Samt se över möjlighet att flytta över e-post och telefoni till Office 365.

E-arkiv (4 067 tkr år 2021, sedan 1100 tkr per år till 2025)
Införande av e-arkiv vid Umeå universitet.

Mentimeter (285 tkr årligen till 2025)
Central finansiering av tjänsten Mentimeter.

Licenshantering (450 tkr år 2021, sedan 900 tkr årligen till 2025)
Införande av funktion som ska vara rådgivande för universitetets licenshantering.

Förutom satsningarna som rör området digitalisering ingår även finansiering av ekonom eller utredare på 50 procent för att arbeta med att samordna och följa upp den samlade styrelsesatsningen.

I september kommer rektor fatta beslut om användning av återstående medel.

Har du frågor?

Kontakta Anneli Moström, Ekonomienheten