Humlab firar 20 år med en konferens – spara datumet

1 juni 2021

Året var 2001 när Humlab såg dagens ljus för första gången och mycket har hänt sedan starten. Den 16–17 november i år kommer 20 årsjubileet markeras med online-konferensen Digital Transformations: The Humanities in Challenging Times.

– Med blicken riktad mot framtiden och de kommande 20 åren så lyfter vi under konferensen en bredd av aktuella ämnen som också återspeglar flera av de forskningsområden som Humlab och våra affilierade forskare har varit engagerade inom under våra verksamhetsår så här långt, säger Evelina Liliequist, konferenskoordinator.

Under konferensen är meningen att synliggöra och diskutera omställningar, utmaningar och förändringar som såväl världen som akademin står inför här och nu, samt händelser som förväntas ske, önskas eller fruktas ska ske i framtiden.

Genom ett antal tematiserade sessioner är syftet att ge exempel på hur humanistiska forskare kan vara del i och studera sådana händelser, fenomen och praktiker i relation till digital teknologi.

– Vi lever i en tid av omställningar i stort och smått både vad gäller människors vardagspraktiker, sociala relationer och gemenskaper, såväl som på politiska och ekonomiska plan, men också vad gäller klimat- och hållbarhetsfrågor.

– Vi står inför utmaningar och förändringar vare sig vi vill det eller inte, och det ger nya ramar och förutsättningar att förhålla sig till. Covid-19 pandemin är såklart ett dagsaktuellt exempel, men vad väntar runt hörnet och på vilka sätt kan humanistisk forskning vara relevant, ja kanske till och med livsviktig i framtiden?

Konferensen syftar även till att synliggöra förändringar för hur humanistisk forskning bedrivs genom och i relation till digital teknologi och digitala miljöer, samt hur kunskap kan nås genom att applicera digitala metoder.

I de olika konferenssessionerna diskuteras även de ständigt pågående förändringar som sker i digitala miljöer och teknologisk utveckling.

Utöver sju tematiserade sessioner med förinbjudna presentatörer innehåller konferensprogrammet även fyra keynote-föredrag:

TikTok, Internet Celebrity, and Small Business Cultures Crystal Abidin, Associate Professor, Curtin University (presenteras i samarbete med DIGSUM)

Envisioning a Postcolonial Digital Humanities in Theory and Praxis
Roopika Risam, Chair of Secondary and Higher Education and Associate Professor of Education and English, Salem State University

Smart Forests and the Vegetalization of Digital Technologies
Jennifer Gabrys, Professor of Media, Culture and Environment at Department of Sociology, University of Cambridge

Threats  to the  humanities  in a  digital moment
John Durham Peters, Maria Rosa Menocal Professor of English and of Film and Media Studies, Yale University.

Från den 2 juni är det möjligt att registrera sig för att delta i konferensen.

Kontakt:
Evelina Liliequist, konferenskoordinator