Nu utökas IT-säkerheten ytterligare i O365 för studenter och medarbetare

16 juni 2021

Den 21 juni utökas IT-säkerheten ytterligare i O365 och flera av dess delar. Det handlar om filer i Teams, Sharepoint och Onedrive och länkar i dessa tjänster. Det blir även utökad scanning efter virus och skadlig kod i mejlbilagor för exempelvis studenterna som har sin mejl i O365.

Universitetet arbetar proaktivt med IT- och informationssäkerhet genom olika åtgärder. En av de nya åtgärderna är att stärka IT-säkerheten ytterligare genom utökat virusskydd, scanning efter skadlig kod i dokument samt mejlbilagor, men även att länkar scannas för att upptäcka så kallad phishing. Alla åtgärder rör delar av O365 och dess funktioner.

Hur kommer du att påverkas?

Varje gång du laddar upp en ny fil i Teams, Onedrive eller Sharepoint kommer filen scannas för att kontrollera att den inte innehåller virus eller skadlig kod. Du kan uppleva en kort fördröjning när du laddar upp din fil eftersom scanningen måste göras. Om du har försökt ladda upp en fil som visar sig innehålla virus eller skadlig kod kommer filen att sättas i karantän. Behöver du komma åt filen så kontaktar du Servicedesk.

Länkar kommer också att kontrolleras

En länk som ser legitim ut kan ändå leda till en webbsida som försöker få dig att lämna ifrån dig uppgifter, så kallad phishing. Om du klistrar in en länk till exempelvis www.umu.se i Teams så kommer den scannas för att se om den är OK eller leder till en känd sida som vill utnyttja din information. Om länken är OK så släpps den igenom. Om länken inte är OK kommer länken att blockeras automatiskt.

Även studenterna påverkas - och en mindre grupp medarbetare med sin e-post i O365

Alla studenter har sin mejl i O365. Det har även en mindre grupp medarbetare som deltagit i en pilotstudie om hur det fungerar att ha sin mejl i O365.

För användare med mejl i O365 kommer påverkas både av scanning av länkar även i mejl, samt scanning av mejlbilagorna.

En användare kan märka att det tar lite längre tid än vanligt innan mejlet kommer till inkorgen på grund av att bilagan skall skannas. En bilaga som inte som inte släpps igenom hamnar i karantän och då behöver man kontakta Servicedesk för att få hjälp.

Även länkarna i mejl för dessa användare kan komma att se något annorlunda ut och få prefixet eur01.safelinks.protection.outlook.com efter en scanning.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk så hjälper vi dig.

Redaktör: Anja Axelsson