ForskarFredag 20-25 september 2021 – spara datumet!

21 juni 2021

Vi firar Sveriges största vetenskapsfestival ForskarFredag i Umeå med tre event detta år. Du kan hitta massor av spännande saker både som lärare i skolan och som privatperson.

Save the date för Forskarfredag 2021.

Foto:

"Låna en forskare!" 20-24 september. Forskare från Umeå universitet och SLU i Umeå lånar ut sig själva till skolklasser! Beroende av restriktioner kan en del forskare komma ut till ert klassrum, alternativt så möts ni över Zoom eller annat digitalt verktyg. Forskarens årskurser finns i programmet.
Målgrupp är skolan.
Ni kan se utbudet här: www.forskarfredag.se

"ForskarFredagskvällsmys!" 24 september kl 16-20 på Curiosum. Se en spännande och fartfylld fysik- och kemishow, experimentera med forskare, passa på att samtala och ställ dina finurligaste frågor direkt till forskaren. Få svar på frågor kring hur man bygger myggfällor, hur mikroalger hjälper till att rena luften, vad är pH och mycket mer. Antalet besökande på Curiosum är beroende av situationen kring covid-19. Biljetter kommer att kunna bokas senare i höst på Curiosums hemsida. Vi livesänder showen samt ett par stycken experimenterande forskare.
Målgruppen är barnfamiljer.

"ForskarFredag goes stand up!" Lördag 25 september kl 14.00 sänder vi live från Curiosum via Youtube. Forskare från Umeå universitet och SLU i Umeå berättar om sin forskning i stand up- format. Eventet leds av komikern Monica Lindgren. Vi har plats för en liten publik, biljetter kommer att kunna bokas via Curiosums hemsida senare i höst. Missa inte detta!
Målgruppen är bred.

Mer information om ForskarFredag:

Läs om ForskarFredag på Curiosum