Uppdrag kring processutvärdering av Arbetsintegrerad lärarutbildning

18 juni 2021

Lärarhögskolan vid Umeå universitet är en universitetsgemensam organisation direkt under rektor vid Umeå universitet där samtliga fakulteter vid universitetet är ingående parter. Lärarhögskolans uppdrag är att samordna, utveckla och kvalitetssäkra lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Umeå universitet samt att vara en angelägenhet för hela universitetet och samverka med parter såväl inom som utanför universitet. Vid Lärarhögskolan finns ett kansli med 25 medarbetare inom utbildnings- och forskningsledning, ekonomi, administration, kommunikation och studievägledning.

Lärarhögskolan vid Umeå universitet ska under perioden 2020–2026 utveckla och bedriva arbetsintegrerad lärarutbildning.  Regeringsuppdraget innebär att utveckla samarbetet regionalt för att möjliggöra arbete på en skola och att parallellt studera till lärare i förskola eller i grundskola. Hösten 2021 startar den första arbetsintegrerade lärarutbildningen, grundlärarprogrammet med inriktning årskurs 4–6. Utvecklingsarbetet leds av en projektledare vid Lärarhögskolans kansli i nära samverkan med berörda institutioner och medverkande skolhuvudmän.

Det finns flera övergripande syften med regeringsuppdraget. För det första ska utbildningen vara en studieform som kan ges i hela landet, den ska vidare locka fler till lärarutbildningarna och slutligen ge  studenterna erfarenhet inför det kommande yrkeslivet och öka kvaliteten i utbildningarna genom att koppling mellan teori och praktik stärks.

Satsningen kan också vara ett verktyg för att möjliggöra så kallad karriärväxling. Att utveckla arbetssätt och samordningsformer som ska ingå i en varaktig struktur för arbetsintegrerad lärarutbildning är också ett mål.

Omfattning

Processutvärderingen omfattar ca 2 500 000 kr och kommer att pågå under perioden september 2021 – december 2026. Beloppet inkluderar ersättning för gemensamma kostnader på alla tre nivåer (institutions-, fakultets- och universitetsnivå). Medlen ska i huvudsak användas till arbetstid för anställd(a) vid universitetet men kan även täcka övriga kostnader som relaterar till uppdraget.

Då antalet arbetsintegrerade lärarutbildningar beräknas öka under perioden kan den årligen nedlagda tiden för utvärderare komma att variera. En mer precis tidsdisposition bestäms i dialog mellan sökande och Lärarhögskolans ledning.

Kompetenskrav

Uppdraget ska utföras av disputerad med anställning vid Umeå universitet. Uppdragstagaren förutsätts ha relevant akademisk examen samt en dokumenterad bakgrund från utvärdering, gärna processinriktad.

Önskvärda kvalifikationer
Uppdraget ställer stora krav på professionalitet, då processutvärderaren både ska arbeta nära medverkande aktörer och projektledningen, och samtidigt ha förmåga att distansera sig från utvärderingsobjektet och komma med kritiska iakttagelser.

Processutvärdering/lärande utvärdering

Lärande utvärdering är en flexibel utvärderingsform som löper under regeringsuppdragets gång istället för att utvärdera efter insatsen. Detta formativa upplägg gör att utvärderingen blir mer utvecklingsinriktad än kontrollerande. Ansatsen är en typ av processutvärdering som bygger på nytta, närhet och interaktion. Processutvärderarens uppgift är främst att se till att såväl framgångsfaktorer som hinder för arbetsintegrerad lärarutbildning löpande återförs till de involverade aktörerna. Avsikten med detta förfarande är att stärka det gemensamma lärandet och samtidigt skapa möjligheter till ett mer effektivt genomförande av uppdraget.

Genomförande

Utgångspunkten för processutvärderingen är uppdragets syfte och lärarhögskolans mål som finns angivna ovan. Utvärderingen ska genomföras utifrån grunderna (beslutsmotivering, urvalskriterier etc.) som lett till att Umeå universitet beviljats medel, med utgångspunkt från universitetets inskickade intresseanmälan (Dnr FS 1.6.6-1986-19). Utvärderingen ska utifrån premisserna i uppdraget löpande ge synpunkter och råd till dem som håller i genomförandet av regeringsuppdraget i en framåtsyftande ansats och därigenom ge möjlighet till löpande ändringar.

Övergripande gäller alltså att kritiskt och konstruktivt i samtliga delar skärskåda hur arbetet fungerar inom Lärarhögskolan (kansliet och medverkande institutioner), samt hur samarbetet fungerar med skolhuvudmännen avseende planering, kommunikation,
genomförande och resultat.

Uppdraget som processutvärderare innebär bland annat att
• löpande dokumentera hur regeringsuppdraget fortskrider.
• i dialog med projektledare delta på olika aktiviteter och möten.
• samarbeta med projektledning, ge synpunkter och vara ett stöd och bollplank.
• löpande redovisa och rapportera resultat till projektledning.
• kommunicera iakttagelser, erfarenheter och kunskaper skriftligt och pedagogiskt så att andra intressenter, till exempel till skolhuvudmän och kursansvariga institutioner
• vara omvärldsrelaterad och hålla sig uppdaterad om hur arbetsintegrerad lärarutbildning framskrider vid andra lärosäten
• självständigt ansvara för att sammanställa uppföljningsrapporter och avslutande utvärdering.

Vill du veta mer kontakta:

Projektledare
Katarina Markström,
katarina.markstrom@umu.se
tel. 090-786 73 74

Biträdande föreståndare
Anna Lindqvist
anna.lindqvist@umu.se
tel. 090-786 60 20.

Skicka in er intresseanmälan senast 2021-08-13 till kanslichef Boa Drammeh, boa.drammeh@umu.se.

Lars-Erik Lauritz
Föreståndare