Gemensam utskriftslösning införs 2022

21 september 2021

Förbättrat användarperspektiv, mindre administration, ökad säkerhet och miljövinster är några av anledningarna till införandet av en gemensam utskriftslösning. Införandet startar 2022, och första etappen har fokus på de som idag använder tjänsten copyprint.

Den nya lösningen betyder att du skriver ut dina dokument till en gemensam kö, för att sedan skriva ut på den skrivare som passar dig bäst för tillfället. Den här typen av lösning kallas för follow me print.

Som användare använder du ditt Umukort eller Umuid för att logga in på skrivaren och får ut dina dokument. Den nya helhetslösningen gör att du kommer mötas av samma typ av skrivare oavsett var på campus du använder den, och samma gränssnitt för hur du loggar in och hanterar dina utskrifter.

Lösningen omfattar även studentskrivare som kommer att placeras ut på campus. Studenten betalar för sina utskrifter.

Införandet sker i dialog med varje institution och enhet

Lösningen är en helhetslösning för hela universitetet med en leverantör som tar helhetsansvar för utskriftssystem, skrivare, säkerhet, support och service. Lösningen ska därmed omfatta samtliga multifunktionsskrivare på Umeå universitet.

För att införandet av en gemensam utskriftslösning ska fungera så smidigt som möjligt, kommer varje institution och enhet bli kontaktad i god tid för att planera hur det ska gå till. De skrivare som idag använder tjänsten Copyprint kommer fasas ut först, därefter kommer övriga skrivare att anslutas successivt.

Respektive institution och enhet väljer själva hur många skrivare av vilken typ man behöver och var de ska placeras. Det kommer att finnas tre typer av skrivare att välja på, en högprestanda-, en standard- och en kompaktmodell. Kostnaden för respektive institution kommer att baseras på antal skrivare som institutionen eller enheten väljer att ha, typ av skrivare samt antalet utskrifter.

Just nu pågår upphandlingen kring denna tjänst och mer information kommer när upphandlingen är slutförd.

Läs mer om den gemensamma utskriftslösningen på Aurora

Om du har frågor eller funderingar runt projektet, kontakta:

Sara Vilhelmsson, ITS, IT-stöd och systemutveckling

Redaktör: Anja Axelsson