Påminnelse: Nominera lärare till universitetsstyrelsen – senast 15 oktober 2021

6 oktober 2021

Samtliga anställda vid Umeå universitet inbjuds att ge förslag på lärare och gruppsuppleanter till universitetsstyrelsen.

Till universitetsstyrelsen ska, av universitetets elektorsförsamling, väljas tre ledamöter som företrädare för lärarna för kommande mandatperiod (2022-01-01—2024-12-31) i enlighet högskoleförordningen (1993:100).

Det ska dessutom väljas två gruppsuppleanter med en för dem inbördes fastställd turordning. Mandatperioden är tre år.
Valbara Valbara som lärare i universitetsstyrelsen är vetenskapligt kompetenta lärare anställda vid Umeå universitet med en anställning tills vidare på minst 50 procent av heltid.

Med vetenskapligt kompetenta lärare avses i detta sammanhang universitetslektorer, professorer och övriga disputerade lärare samt professorer och universitetslektorer på konstnärlig grund räknas till denna kategori.

Föreslagen person ska ej innehavt två, på varandra följande, mandatperioder om totalt sex år som lärare i universitetsstyrelsen.

Prefekter, biträdande prefekter, ställföreträdande prefekter, föreståndare, ställföreträdande föreståndare och biträdande föreståndare för arbetsenheter och centrum eller ledamöter i fakultetsnämnd kan inte komma ifråga som ledamöter i styrelsen.

Nominera senast den 15 oktober 2021 via följande formulär

Utseende av lärare till universitetsstyrelsen genomförs vid elektorsförsamlingens andra möte den 1 december 2021.

Läs mer om universitetsstyrelsen

Valberedningen på uppdrag av elektorsförsamlingen

Karolina Broman, docent, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
(Valberedningens ordförande)