Uppdaterade roller och ansvarsområden för umu.se

20 september 2021

Strax innan midsommar beslutades Webbregel för Umeå universitet, vilken under hösten kommer att innebära förändringar i redaktörsorganisationen för umu.se. Den första och största förändringen är att de nuvarande rollerna Innehållsansvarig och Webbredaktör slås ihop till en, vilket innebär att en och samma person behöver ha kunskaper inom både användning av verktyget och innehållsproduktion.

För de flesta kommer det här inte innebära någon skillnad då många redan har båda rollerna, men de som bara har en av dem kommer under hösten att behöva komplettera din utbildning med antingen en utbildning i publiceringsverktyget eller innehållsproduktion.

Senare kommer även rollen Välkomstbrevsredaktör och Kalenderredaktör att införas och ersätter rollen Funktionsredaktör. Rollen Välkomstbrevsredaktör kräver samma kunskaper i publiceringsverktyget som rollen Funktionsredaktör gör idag, men utökas med en kortare utbildning kring innehållsproduktion. De som arbetar med att publicera välkomstbrev kommer alltså att behöva gå en kortare utbildning.

Rollen Kalenderredaktör ger endast möjligheten att publicera kalenderhändelser. Den rollen kräver ingen utbildning.

Vad händer nu?

Kommunikationsenheten kommer att skicka ut mejl med ytterligare information om vad som behöver göras och när till alla chefer/prefekter, innehållsansvariga och webbredaktörer.

Den nya organisationen

Roller som styrs av webbregeln

  • Systemägare - Kommunikationschef
  • Webbinnehållsansvarig – den verksamhetsansvariga inom respektive verksamhet

Publiceringsorganisation för Episerver (styrs av systemägaren)

  • Admin
  • Webbredaktör
  • Välkomstbrevsredaktör
  • Kalenderredaktör

Läs mer om Webbregeln

Vid frågor, kontakta Servicedesk