Veckans humanist: Robert Djärv

17 september 2021

Som en del i arbetet med att uppmärksamma humaniora i anslutning till bland annat studenrekrytering, kommer en tid framöver Veckans humanist att presenteras. Kortare intervjuer med studenter, lärare, forskare och alumner. Denna veckas humanist är Robert Djärv.

Robert Djärv

Foto: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Jag har nog varit på väg så länge jag kan minnas, den lille tecknaren från barnsben och i tonåren gav jag mig in i musikens värld. När det blev dags för yrkeslivet utbildade jag mig till dekoratör men fann att det nog inte var riktigt vad jag hade tänkt mig, så efter något år sökte jag förberedande konstskola och på den vägen är det. I princip hela livet har jag, på olika sätt, rört mig i konstens och hantverkets värld, säger Robert Djärv.

Vad betyder humaniora för dig?

– Det viktigaste jag lärde mig på konstskolan var att se, det bär jag med mig varje dag. Det kan gälla allt från att se färger, nyanser och skönheten en dimmig, gråmulen dag i duggregn till att se samspelet mellan människor, att se världen i all sin hemskhet och skönhet. Just det är humaniora så bra på att uttrycka. Det handlar väl om livet antar jag.

Vad jobbar du med?

– "Roddar" Konsthögskolan på det praktiska planet.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Människor.

Vad är roligast i jobbet?

– Människorna och den totala oförutsägbarheten.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Sök, du behövs också.

Redaktör: Per Melander