Seminarium: Hur kan vi kommunicera med karriärväxlarna?

28 januari 2022

Hur når vi personer som arbetar inom andra branscher än skolan, men som skulle kunna bli lärare?

Välkommen till ett digitalt lunchseminarium inom ramen för ASKL, Arbetsgruppen för samordnad kommunikation kring lärarutbildningarna.

Du får gärna vidarebefordra inbjudan till alla du tror kan vara intresserade av seminariet.

TEMA: Hur vi kan nå och kommunicera med den stora och svåravgränsade gruppen "karriärväxlare", det vill säga personer som arbetar i andra branscher än skolan, men som skulle kunna bli lärare, exempelvis genom att läsa någon typ av kompletterande lärarutbildning.

Föreläsare: Ulrika Bergfors, Umeå universitet. Ulrika arbetar som kommunikatör för de två nationella projekten VAL, Vidareutbildning av lärare och Fler vägar in i läraryrket" som är ett samarbete mellan åtta lärosäten som ger lärarutbildning och där Umeå universitet är samordnare.

Projekten har med hjälp av en kommunikationsbyrå tagit fram en målgruppsanalys och ett kommunikationskoncept för gruppen "karriärväxlare". Vi vill gärna dela erfarenheterna av detta med fler som kan tänkas ha nytta av dem.

Total tid på seminariet är 30 min, med 20 min presentation och 10 minuters frågor. Ni får ta del av såväl målgruppsanalys som kommunikationskoncept i pdf-form efter seminariet.

Datum: Tisdag den 8 mars
Tid: Kl. 12.00-12.30

Zoomlänk: https://umu.zoom.us/my/ulrika.bergfors

Välkommen!

Vänliga hälsningar

Ulrika Bergfors

Om ASKL och seminarieserien
ASKL står för Arbetsgruppen för samordnad kommunikation kring lärarutbildningarna. Det är ett samarbete mellan kommunikatörer som är verksamma inom de lärosäten i Sverige som ger lärarutbildningar. Kommunikatörerna inom ASKL har sett stora vinster med att dela information och inspiration lärosäten och skolmyndigheter emellan. Särskilt när det kommer till vår gemensamma utmaning att utbilda framtidens lärare i svensk skola. Därför har arbetsgruppen nu tagit ett initiativ till att genomföra ett lunchseminarium varje månad som lärosäten och myndigheter turas om att arrangera.