Nytt stödmaterial för utvecklingssamtal

27 januari 2022

Personalenheten har i dialog med verksamheten tagit fram ett nytt material för utvecklingssamtal. Det nya materialet förstärker samtalets betydelse för att främja ett långsiktigt lärande och en god arbetsmiljö på lika villkor.

Alla medarbetare vid Umeå universitet ska ges möjlighet till ett utvecklingssamtal och det ingår i deras ordinarie arbetsuppgifter att delta. Utvecklingssamtalet är också en viktig del av universitetets systematiska arbetsmiljöarbete där samtalet fungerar som en undersökningsmetod för dig som chef för att kunna identifiera organisatoriska och sociala risker i arbetsmiljön.

Nytt stödmaterial

Inför vårens utvecklingssamtal har Personalenheten i dialog med verksamheten tagit fram ett nytt stödmaterial som består av en ny mall för utvecklingssamtal och en utbildningsfilm till chef respektive medarbetare. Syftet med det uppdaterade materialet är bland annat att:

• öka det långsiktiga fokuset på kompetens- och karriärutveckling
  • göra materialet mer relevant och användbart för alla medarbetare
  • skapa gemensamma ramar och tillämpning av utvecklingssamtal, vilket i sin tur skapar goda förutsättningar för lika behandling
  • ett universitetsgemensamt fokus på frågorna som berör arbetsmiljö, hälsa och lika villkor.

Universitetets institutioner och enheter har redan idag välutvecklade rutiner för utvecklingssamtal. Du kan använda mallen som den är eller delar av den för att uppdatera dina egna mallar. Då utvecklingssamtalet är ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet ska dock frågorna som berör arbetsmiljö, hälsa och lika villkor alltid inkluderas i alla utvecklingssamtal vid Umeå universitet.

- Min uppfattning är att den nya mallen i kombination med utbildningsmaterialet ytterligare kommer att främja samverkan och en god arbetsmiljö på lika villkor samt vara ett viktigt verktyg för verksamhetens och individens fortsatta utveckling, säger personalchef Lars Nordlander.

Det nya stödmaterialet hittar du i HR-guiden.

Ta gärna del av utbildningsfilmen som riktar sig till medarbetarna. Du hittar filmen på sidan om utvecklingssamtal på medarbetarwebben.