Något lägre överskott i den ekonomiska uppföljningen

17 oktober 2022

Den ekonomiska uppföljningen för andra tertialen visar ett överskott med 134 miljoner kronor. Det är något lägre än motsvarande period ifjol. Det minskade överskottet beror framför allt på att kostnaderna ökat, vilket är i linje med att flera satsningar inom utbildning och forskning pågår. Även antalet årsarbetare har ökat.

För perioden januari till augusti 2022 gör Umeå universitet ett ekonomiskt överskott med 134 miljoner kronor. Resultatet beror på att kostnaderna ökat mer än intäkterna jämfört med samma period år 2021 (+6.1 procent jämfört med + 4,9 procent). De effekter som covid-19 tidigare haft på universitetets ekonomi ser ut att avta.

Bedömningen för helåret är att överskottet inte kommer vara lika stort när budgetåret är slut (+22 miljoner kronor), bland annat för att universitet inte verkar nå takbeloppet för 2022.

Ökning av bidrag från forskningsfinansiärerna

Bidragsintäkterna har ökat med 109 miljoner kronor vilket är en ökning med nästan 17 procent. Vetenskapsrådet och Wallenbergstiftelserna är de stora bidragsgivarna och det är också dem som tillsammans med FORTE står för den största intäktsökningen och Forte som är de stora bidragsgivarna. Denna ökning är fördelad på många institutioner och enheter, bl.a. Institutionen för fysiologisk botanik, Wallenberg centrum för molekylär medicin vid Umeå universitet (WCMM), Institutionen för datavetenskap och Sociologiska institutionen. Även erhållna bidrag ökar med drygt 9 procent.

Fler postdoktorander och lektorer anställs

Den kostnadsökning som är beror främst på ökade personalkostnader i samband med lönerevisionen och att antalet årsarbetare har ökat (+93 helårsarbetare).

─ Jag ser positivt på att vi blir fler anställda och därmed kan fortsätta bedriva forskning och utbildning med hög kvalitet, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör.

Universitetets driftkostnader ökar i år, bland annat har kostnader för resor, tjänster och tryckta publikationer ökat.

Underlätta för planering och uppföljning

De senaste åren har Umeå universitets myndighetskapital ökat och flera åtgärder har genomförts eller påbörjats för att tillgängliga resurser ska användas inom utbildning och forskning av hög kvalitet.

Åtgärderna handlar bland annat om en översyn av ekonomistyrreglerna, tydligare förutsättningar för finansiering av särskilda satsningar, ökat stöd i budgetering och ett pågående arbete med att minska skillnaden mellan budget, prognos och utfall.

Mer läsning

Hur påverkas universitetet av ökad inflation och ökade räntor?, ledningsbloggen 13 oktober 2022
Många aktiviteter har startat för att stärka forskning och utbildning, nyhet 10 oktober 2022

Redaktör: Anja Axelsson