Studenter, doktorander och medarbetare deltog under temadagen

13 oktober 2022

Såväl studenter som doktorander och medarbetare deltog när Umeå universitet arrangerade temadagen "Att motverka sexuella trakasserier i akademin".

Anne-Charlott Callerstig, filosofie doktor vid Centrum för feministiska samhällsstudier, CFS, vid Örebro universitet föreläste i Ljusgården under temadagen "Att motverka sexuella trakasserier i akademin".

Foto: Johanna Fredriksson

Ett 80-tal studenter, doktorander och anställda var församlade i Ljusgården i Lärarutbildningshuset på tisdagsmorgonen den 11 oktober då temadagen gick av stapeln.

Rektor Hans Adolfsson inledde med att hälsa välkommen och berätta om bakgrunden till temadagen och hur universitetet arbetat och arbetar med att motverka kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier.
Därefter hölls två föreläsningar av inbjudna forskare med efterföljande frågestund av en engagerad publik.
Efter lunch arrangerades filmvisning med samtal samt en workshop exklusivt för medarbetare.

– Det var väldigt roligt att dagen var välbesökt och att många har ett stort intresse och engagemang i frågan om sexuella trakasserier. Det finns höga förväntningar på Umeå universitet ska bli en studie- och arbetsmiljö på lika villkor, säger Britt-Inger Keisu, föreståndare vid Umeå centrum för genusstudier, som arrangerade dagen på uppdrag av rektor.

Läs ett längre reportage på umu.se för mer detaljer och vad en del av dem som besökte dagen tyckte och fick med sig från dagen.