Modernt myndighetsspråk – vårdat, enkelt och begripligt

14 november 2022

Måndag den 7 november lanserades utbildningen Modernt myndighetsspråk i universitetets interna utbildningskatalog. Utbildningen ska ge kunskap och redskap för att skriva texter som uppfyller språklagens krav på ett vårdat, enkelt och begripligt myndighetsspråk. Utbildningen riktar sig till dig som använder myndighetsspråk på olika organisatoriska nivåer.

Universitetsdirektör Hans Wiklund initierade 2021 ett arbete med särskilt fokus på förvaltningens texter, och gav Kommunikationsenheten i uppdrag att ta fram en digital självstudieutbildning för förvaltningens medarbetare och nyanställda.

Universitetet är en myndighet som lyder under språklagen, vilket innebär att alla texter ska vara vårdade, enkla och begripliga. Utbildningen är tänkt att ge skribenter de kunskaper de behöver för att skriva texter som uppfyller lagen.

Utbildningen går igenom mottagaranpassning, klarspråk och hur man granskar sina egna och andras texter. Den ger också exempel på några vanliga texttyper och en checklista för att skriva begripliga och funktionella texter.

Vem ska gå utbildningen?

Utbildningen vänder sig till medarbetare som skriver i någon form i sitt jobb - från rapporter och styrdokument till information på webben eller instruktioner och manualer.

Respektive chef ansvarar för att alla nyanställda får information om utbildningen. Vid lanseringen väljer respektive chef också ut vilka nuvarande medarbetare som ska genomföra utbildningen.

Självstudier i Canvas

Utbildningen består helt och hållet av självstudier i Canvas, och går att göra när som helst. Den behöver heller inte genomföras sammanhängande utan kan delas upp som det passar.

Hitta till utbildningen

Utbildningen finns i universitetets katalog över utbildningar för anställda, under Kommunikation.

Vad menas med vårdat, enkelt och begripligt?

• Vårdat: Följ den officiella språkvårdens rekommendationer, som i exempelvis Svenska Akademiens ordlista och Svenska skrivregler.
  • Enkelt: Undvik invecklad meningsstruktur, ålderdomliga uttryck, förkortningar, facktermer som mottagaren inte förstår och ofullständig information.
  • Begripligt: Tänk på läsaren när du bestämmer vilken information texten ska innehålla, i vilken ordning du tar upp saker och ting, hur du delar upp texten i stycken och hur du väljer rubriker.

Källa: Institutet för språk och folkminnen