Sammanhållet dokument VP och budget

18 november 2022

I juni tog universitetsstyrelsen beslut om budget och rektor fattade senare beslut om Umeå universitets verksamhetsplan. Universitets vision, verksamhetsplanering och budget utgör tillsammans de strategiska och planeringsmässiga utgångspunkterna för att säkerställa att utbildning och forskning bedrivs med hög kvalitet. För att tydliggöra detta finns nu ett sammanhållet dokument.

Sammanhållet dokument VP och budget
I juni tog universitetsstyrelsen beslut om budget och rektor fattade senare beslut om Umeå universitets verksamhetsplan och rektors detaljbudget. Universitetets vision, verksamhetsplanering och budget utgör tillsammans de strategiska och planeringsmässiga utgångspunkterna för att säkerställa att utbildning och forskning bedrivs med hög kvalitet. För att tydliggöra detta finns nu ett sammanhållet dokument.

Den första delen utgör Umeå universitets verksamhetsplan för år 2023–2025 som fastställdes av rektor den 1 juli 2022. Umeå universitets verksamhetsplanering utgår från visionen och sker inom de ekonomiska ramarna. Verksamhetsplanen omfattar ett antal teman. Inom respektive tema framgår prioriterade inriktningar/aktiviteter som även kopplar till Umeå universitets vision. Verksamhetsplanens syfte är att vara ett verktyg i den strategiska planeringen på universitetsgemensam nivå, samt förstärka, samordna och synliggöra arbetet med områden som har prioriterats av universitetsledningen, fakulteterna och de strategiska råden och som bör drivas på universitetsgemensam nivå som komplement till fakultetsnivån.

Den andra delen utgörs av Umeå universitets budget för år 2023 inkl. ekonomisk plan 2024–2025 vilket omfattar samma planeringsperiod som Umeå universitets verksamhetsplan. Budgeten innehåller fördelning av budgetramar för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, forskning och utbildning på forskarnivå samt universitetsgemensamma funktioner. Universitetets budget stödjer verksamheternas planer. Universitetsstyrelsen fastställde budget och budgetramar den 8 juni 2022.

Den tredje delen består av rektors detaljbeslut om fördelning av kostnader och anslag till fakulteter, Lärarhögskolan, Universitetsförvaltning, övrigt universitetsgemensamt samt Universitetsbiblioteket för år 2023. Rektor fastställde detaljbudget den 23 juni 2022.

Läs hela dokumentet här.

Redaktör: Sara Rambe